Educam lanceert MVO-paspoort voor garagehouders

garagit

Educam, het kennis- en opleidingscentrum van de autosector, is overtuigd van de noodzaak om ook garagehouders meer warm te maken voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en lanceert daarom het MVO-paspoort.

Educam neemt dit initiatief om de sector te helpen in het formuleren van antwoorden op een aantal sleutelvragen: met welke thema’s moet ik rekening houden als ik aan MVO wil doen en hoe kan ik hierover communiceren met mijn belanghebbenden?

De garagesector bestaat voornamelijk uit kleine KMO’s en staat voor belangrijke uitdagingen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de snelle technologische ontwikkelingen en de gevolgen voor competentie- en talentbeheer van medewerkers, een tekort aan instroom en gekwalificeerd personeel, en op ecologisch vlak uitdagingen inzake energie- en materialenbeheer.

De garagesector in Vlaanderen omvat 3.804 bedrijven met een gemiddelde bedrijfsgrootte van 9 werknemers. In Vlaanderen heeft de sector in totaal 26.521 werknemers waarvan 15.864 met een arbeidersstatuut.

Het MVO Paspoort heeft als doelstelling om de garagehouders aan te zetten tot actie. Het wil hen een nuttig, bruikbaar en toegankelijk instrument bieden om MVO in de praktijk te zetten. Het werd opgemaakt op basis van Het Global Reporting Initiative (GRI) een wereldwijd aanvaard kader dat richtlijnen en instrumenten biedt om een duurzaamheidsverslag vorm te geven. Het GRI bevat in totaal 45 thema’s die alle mogelijke duurzaamheidimpacten weergeven.

Educam selecteerde daaruit voor het MVO Paspoort enkele thema’s voor garagehouders en koppelde deze aan de GRI indicatoren. Deze selectie van GRI-indicatoren moet de garagehouders helpen om de juiste zaken te gaan meten binnen hun bedrijf en aldus een gedegen aanpak uit te werken en duurzaamheidsverslagen op te stellen.

Het MVO paspoort biedt bedrijven in de garagesector bovendien een strategie om met deze belangrijke maatschappelijke en milieu-uitdagingen om te gaan en een positieve bijdrage te leveren.  Ook op vlak van personeelsbeleid biedt MVO enkele hulpmiddelen aan die garagehouders kunnen helpen bij het vinden van voldoende, goed opgeleid en gemotiveerd personeel. Het tekort aan technische en wetenschappelijke profielen op de arbeidsmarkt is immers nijpend en vormt een reëel probleem voor industriële en technologische sectoren.

Federauto-voorzitter, Carl Veys, voegt er aan toe dat de slogan uit de jaren 70 ‘De auto “ mijn vrijheid” een steeds wrangere bijsmaak begint te krijgen als men die tegenover het probleem van global warming en het mobiliteitsinfarct zet. "De auto als individueel transportmiddel wordt politiek steeds meer in vraag gesteld. Hoog tijd om de rol en de plaats van de auto opnieuw te evalueren én bijgevolg de manier waarop de hele economisch erg belangrijke garagesector zijn activiteit duurzaam kan verderzetten in al zijn toepassingsgebieden."