Afbeelding1 Foto cte

Eeklo wil leegstand in stadscentrum aanpakken

EEKLO - Het stadsbestuur heeft een plan klaar dat de detailhandel in Eeklo moet ondersteunen. Het plan telt 15 acties, waarbij de strijd tegen leegstaande handelspanden met stip is aangeduid. Eigenaars krijgen de keuze: of ze bieden hun pand aan voor een pop-up, of ze betalen taks.

“Ik geloof 100 procent in de commerciële troeven van onze stad”, zegt schepen van Ondernemen Hilde Lampaert (CD&V). “Maar dan moet de leegstand aangepakt worden.” Eeklo telt in totaal 77 leegstaande handelspanden. Oftewel 14 percent van het totaal aantal handelspanden.

Dat is een hoog aantal, al is enige nuance op zijn plaats. “Op de Markt (aan de zijde van de Paterskerk, nvdr) is er bijvoorbeeld heel wat leegstand, maar het gaat daar vooral om geblokkeerde bouwprojecten waarvan we hopen dat die volgend jaar tegen de vlakte gaan en we daar nieuwe en moderne winkelruimtes krijgen. Dat zou een enorme boost geven aan ons centrum.”

Leegstandtaks vermijden

Het winkelcentrum van Eeklo boosten is ook de bedoeling van Lampaerts strategisch-commercieel plan. “Leegstaande handelspanden die na een jaar nog altijd niet ingevuld zijn, gaan we belasten. Het is een noodzakelijk kwaad, maar langdurige leegstand zorgt voor verloedering. Eigenaars kunnen er ook voor kiezen om samen te werken met de stad. Als ze een overeenkomst afsluiten met de stad, kunnen we bijvoorbeeld jonge starters leiden naar bepaalde panden. Er is veel vraag naar pop-ups. Eigenaars krijgen dan een kleine vergoeding en vermijden een leegstandtaks.”

Dat gaat al gauw om 3.000 euro per jaar. Per jaar extra leegstand, komt daar nog eens zelfde bedrag bij. Als een gebouw blijft leegstaan, kan de belasting het vijfde jaar oplopen tot 15.000 euro.

“In ons kernwinkelgebied wordt ondernemerschap al te dikwijls aan banden gelegd door overreglementering.”

Schepen van Ondernemen Hilde Lampaert

Door pop-ups aan te trekken wil Lampaert niet alleen leegstaand tegengaan. “Sommige ondernemers hebben nu in bijberoep een online winkel. Met een pop-up krijgen ze meer zichtbaarheid en krijgen ze misschien de smaak te pakken om de overstap te maken naar een vaste winkel.” Pop-ups die permanent worden kunnen rekenen op een doorstartpremie tot maximum 5.000 euro.

Ketens uitnodigen

In het strategisch-commercieel plan staan in totaal 15 actiepunten, die samen 380.000 euro mogen kosten. Zo komt er een horecabeleidsplan, een buddywerking waarbij ervaren handelaars jonge starters zouden bijstaan en een retailtour.

“We gaan ketens uitnodigen naar Eeklo en onze sterken punten in de kijker zetten. Ik denk aan Massimo Dutti, Dille & Kamille, Zara, Mango, maar bijvoorbeeld ook aan een speelgoedwinkel, Die ketens moeten niet allemaal op de Kruger liggen. Alleen hebben we dan nood aan geschikte winkelpanden op andere locaties. Ik kan dat als schepen niet alleen: ik reken daarvoor ook op stadsontwikkeling en Erfgoed.”

“In ons kernwinkelgebied wordt ondernemerschap al te dikwijls aan banden gelegd door overreglementering. Samen denken over de toekomst van ons handelscentrum is samen gaan voor een welvarende en boeiende stad. Het verleden heeft zijn verdiensten, maar de toekomst is aan ons.”