gent

Eric Kenis lanceert in Gent campagne ‘start-up cultuur of stervensuur’

Als het van Eric Kenis (auteur en samen met Voka oprichter van starters begeleiding programma BRYO) afhangt dan moeten bedrijven zich de start-up cultuur eigen maken, willen ze overleven in een steeds sneller evoluerende markt. De meest evidente vragen zijn dan kwesties zoals: wat maakt start-ups succesvol en hoe kunnen bestaande bedrijven hier iets van leren? Daarom lanceert Kenis samen enkele partners (ING, VDAB en Teamleader) een campagne "Start-up cultuur of stervensuur". Het betreft een primeur voor ons land en de eerste sessie is gepland in Gent.

Op één dag tijd kunnen ambitieuze kmo-ondernemers een pak wijsheid opsteken. Ze horen, zien, ruiken en proeven van de start-upcultuur bij start-ups zelf. "Het is een efficiënte leerervaring waarin we ondernemers van start-ups en experts over start-ups en de start-up cultuur aan het woord laten," aldus Eric Kenis. "Het moet tot een soort van cultuurschok leiden, een wake-up die aanzet tot actie. We treden ook in debat met medewerkers van start-ups: wat triggert hen, waarom komen ze hier werken, en waarom blijven ze er? En tot slot doen we een nul-meting en een achteraf meting van het start-upcultuur gehalte van de deelnemende kmo-ondernemers en ondernemingen."

Dat voor de kick off lancering (13 oktober, kantoren van Teamleader) van de stoomcursus voor Gent gekozen wordt, is niet toevallig. Gent is dé scale-up hoofdstad van het land en een eindje daarbuiten. Beloftevolle 'scale-uppers' zoals Tim Clauwaert (intuo), Estel Meyhui (Effectis), Griet Vandenhouweele (moov-IT), Sarah Cherif (Cute Solutions) hebben hun medewerking toegezegd. Ben Rieder, oprichter van Bubble Post, verzorgt als kers op de taart een hyper confronterende workshop waarin onder meer het bestaansrecht van managers in vraag gesteld wordt.