Mo-Cyclette startte, op vraag van de NMBS, in 2009 in Lokeren, Zele en Dendermonde met een Fietspunt. De medewerkers van het maatwerkbedrijf bewaakten er de fietsenstallingen en deden kleine herstellingen aan fietsen van pendelaars. Sinds een vijftal jaar werden de activiteiten uitgebreid naar een centrale fietswerkplaats aan de Gentsesteenweg en een fietswinkel aan het station in Lokeren.
“Het doel was dubbel. Enerzijds willen we mensen die het om welke reden dan ook moeilijk hebben om een plaats op de arbeidsmarkt te vinden, een volwaardige job aanbieden. Tegelijk gaan we ook voluit voor duurzaamheid en bieden we second life-fietsen aan, dat zijn fietsen die we redden van de schroothoop en die onze medewerkers helemaal opwaarderen en in een nieuw jasje steken”, vertelde voormalig directeur en bezieler van het initiatief Jo De Niel bij de start van het project.
Klimaatambities
Maar de financiële realiteit heeft de nobele doelstellingen van het bedrijf ingehaald. “De fietsenbranche is sowieso een hyperconcurrerende markt”, vertelt Koen De Bock, die in het najaar van 2024 de fakkel van Jo De Niel overnam. “We hebben getracht te pionieren in het circulaire verhaal, maar zijn daar ook op onze financiële grenzen gebotst door de schaalgrootte van onze organisatie.”
“We hebben getracht te pionieren in het circulaire verhaal, maar zijn daar ook op onze financiële grenzen gebotst door de schaalgrootte van onze organisatie”
Koen De Bock
“Vorig jaar heeft onze afdeling ongeveer 500 circulaire fietsen gefabriceerd, maar er zijn er 600 per jaar nodig om zelfbedruipend te zijn. Bovendien hebben twee grote klanten, die samen goed waren voor zo’n 450 fietsen, afgehaakt door het terugschroeven van hun klimaatambities”, verduidelijkt hij.

Circulaire fietsen
“Als we terugblikken, kunnen we er trots op zijn dat we een zéér competente ploeg aan begeleiders en werkvloermedewerkers hebben kunnen opbouwen. Samen pakten ze de moeilijkste fietsherstellingen aan in onze fietsenwinkel en Fietspunt(en). We zijn daarnaast de laatste jaren ver gegaan in het pionieren met onze circulaire fietsen. We kunnen zeggen dat we écht maatschappelijk iets moois hebben gedaan met fietsen én mensen.”

De fietsenwinkel aan het Stationsplein in Lokeren gaat op 1 april 2025 dicht. Als klant kan je er nog tot 28 februari terecht voor alle herstellingen. “Het Fietspunt aan het station van Lokeren blijft tot eind 2025 uitgebaat door onze organisatie. Voor de wettelijke garantie van je aangekochte fiets en voor kleine fietsherstellingen kan je daar nog steeds terecht. Mo-Clean, het poetsbedrijf, blijft wel bestaan”, besluit de directeur.