Schermafbeelding 2021-09-23 om 11.08.25

Franse TotalEnergies werkt samen met Gentse Geosparc aan netwerk elektrische laadpunten

GENT - De komende twee jaar zal er in de stad Antwerpen een netwerk laadpunten voor elektrische wagens bijkomen. De Franse multi-energie company TotalEnergies neemt deze opdracht voor zijn rekening. Het laat zich bijstaan door Geosparc uit Gent voor de optimalisatie van de laadinfrastructuur.

Momenteel zijn er 148 laadpunten en 12 snelladers in Antwerpen. Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar elektrische laadcapaciteit maakt de stad een inhaalbeweging. TotalEnergies zal de laadpalen op openbaar domein plaatsen en uitbaten. Geosparc voorziet de parkeerplaats die bij een laadpaal hoort van sensoren. Deze registreren welke plaatsen bezet zijn en gedurende welke tijdspanne.

Datagestuurde aanpak

Als de wagen volgeladen is, krijgt de bestuurder een melding. Hij krijgt de tijd om zijn wagen te verplaatsen. Doet hij dat niet, dan betaalt hij een verhoogd parkeertarief. Wanneer een niet-elektrische wagen de laadplaats bezet houdt, krijgt de parkeerwachter een melding.

“Deze datagestuurde aanpak is cruciaal bij goed beheer van laadinfrastructuur”, zegt Kris De Pril, CEO van Geosparc. “Onze technologie helpt om de laadtijd per paal te maximaliseren, zodat een wildgroei aan laadpalen vermeden wordt. De technologie meldt ons welke paal of sensor defect is en we weten wanneer een laadplaats onbereikbaar is door bijvoorbeeld wegenwerken. Dat is nuttige informatie voor de bestuurder.”

De Antwerpse schepen voor mobiliteit Koen Kennis licht toe: “Deze technologie helpt ons zowel bij handhaving als bij efficiënt gebruik van de parkeerruimte. De stad Antwerpen en haar inwoners hechten veel belang aan een beredeneerde plaatsing van de laadpalen in het straatbeeld zodat de stedelijke esthetiek bewaard blijft en een behoorlijk aantal parkeerplaatsen voor de bewoners overblijft. Daarnaast vermijden we dankzij deze technologie langparkeerders die onnodig parkeerplaatsen bezetten.”

Paal volgt wagen

In de eerste fase komen er palen op strategische locaties. Vervolgens worden nieuwe palen weloverwogen geplaatst op basis van de verzamelde data.

“Dan geldt het principe ‘paal volgt wagen’”, zegt Stefaan De Ganck van TotalEnergies. “Dankzij de technologie kunnen we de ideale plek voor nieuwe laadlocaties identificeren. Waar de nood het hoogst is volgens de data, komt er het eerst nieuwe laadcapaciteit bij.”

“Door de samenwerking met Geosparc kunnen wij een optimaal gebruik van de laadpalen garanderen en geven we de klant de beste beleving. Samen met Geosparc bieden wij een oplossing aan die toekomstgericht is en beantwoordt aan de mobiliteitsuitdagingen van morgen.”

Groene stroom

Wie in Antwerpen woont of werkt en geen eigen laadmogelijkheid heeft thuis of op minder dan 250 meter wandelafstand, kan een aanvraag indienen via www.antwerpenlaadt.be of via www.antwerpen.be. Indien goedgekeurd plaatst TotalEnergies de paal gratis. De gebruiker betaalt enkel voor de elektriciteit. Dertig snelladers met een vermogen van 120 kW komen in de buurt van taxistandplaatsen of bedrijven.

TotalEnergies komt het exploitatierecht toe van 12 jaar voor normaal laden en 17 jaar voor snelladen. De elektriciteit is afkomstig van groene stroom uit het Belgische offshore windmolenpark Rentel. Eerder plaatste TotalEnergies laadoplossingen in Brussel.

Niet aan proefstuk toe

Geosparc is niet aan zijn proefstuk toe. Op 14 carpoolparkings en in Knokke installeerde het Gentse bedrijf al laadpunten met sensoren. De Oost-Vlaamse intercommunale Solva doet een beroep op Geosparc voor het optimaliseren van mobipunten en deelwagensystemen, waarbij de deelwagen communiceert met de parkeersensor. De technologie van Geosparc kan ook ingepast worden in bestaande laadpalen of andere sensordata integreren.