Bedri opent eigen kledingwinkel in de Brabantdam
GENT - Tussen de vele winkels met dameskledij in de Brabantdam is deze maand de mannenwinkel Syon Wear geopend. Gentenaar Bedri Sali… Lees meer
GENT – Als eerste centrumstad heeft Gent een eigen visienota rond de lokale handelsvestigingen opgesteld. Met het document wil Stad Gent de uitdagingen van de sector benoemen en aanpakken.
Op 6 juli 2016 werd het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid goedgekeurd door het Vlaams parlement. Dat geeft lokale besturen voor het eerst de mogelijkheid om een handelsvestigingsbeleid op zowel visie-, plan- als vergunningenniveau uit te tekenen. Stad Gent heeft met de visienota de eerste stappen in dat proces gezet. De nota moet uiteindelijk leiden tot een ruimtelijk, bindend instrumentarium.
“Een handelsvestigingsbeleid is cruciaal om de rechtszekerheid voor individuele handelaars, investeerders, projectontwikkelaars en retailers te versterken”, meent Christophe Peeters, schepen van Middenstand. “Zij weten dan wat hun mogelijkheden zijn, nu en in de toekomst.”
De visienota koppelt economische doelstellingen aan een ruimtelijk kader en verdeelt Gent in 6 typologieën.
In het kernwinkelgebied van centrum Gent staat kernversterking centraal. Daarbij wordt de nodige aandacht besteed aan verweving tussen wonen, werken, winkelen en vrije tijd. Voor de kernwinkelgebieden van de deelgemeenten wordt er gekeken naar zowel kernversterking als nabijheid.
Bij baanwinkels gaat de aandacht dan weer naar efficiënt en duurzaam grondgebruik en een betere verdichting, mobiliteitssituatie en aanbod. Voor de schakelstraten staan nabijheid en verweving met stip aangeduid. In de buurtwinkelgebieden komt de nadruk op nabijheid, een toegankelijk aanbod en de behoefte van de lokale bevolking te liggen.
In de overige gebieden zoals industriegebieden, havengebied en kmo-zones, blijven detailhandel en horeca niet toegelaten.
GENT - Tussen de vele winkels met dameskledij in de Brabantdam is deze maand de mannenwinkel Syon Wear geopend. Gentenaar Bedri Sali… Lees meer
WIEZE - Barry Callebaut, dat de grootste chocoladefabriek ter wereld heeft in Wieze, krijgt de titel van Factory of the Future. Hij werd… Lees meer
MOERBEKE-WAAS - Wondr, het merk waarmee Tibbe Verschaffel een hele lijn shampoo bars op de markt brengt, werd maandagavond bekroond met de… Lees meer
GENT - Café De Gentenaar staat over te nemen. Uitbater Frederic Beernaerts (58) is al 19 jaar het vertrouwde gezicht in de… Lees meer
BAASRODE - Dieter Mannaert (45) verkoopt Het Fabriek. De feest- en fuifzaal die ver buiten de grenzen van Baasrode en Dendermonde bekend… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen