Gent heeft drie Toerisme Vlaanderen Awards gewonnen: de prijs van Beste Vakantiemaker gaat naar Sogeha, een organisator van vakantiekampen voor kinderen in armoede, het Design Museum Gent haalde de prijs voor de Beste Toeristische Marketingcampagne binnen en de prijs voor het Beste Innovatief Toeristisch Product ging naar Backstay Hostel.
De vzw Sogeha viel in de prijzen als Beste Vakantiemaker 2014. De vzw bezorgt kinderen en jongeren die het thuis (vooral financieel) moeilijker hebben drie keer per jaar een fijne vakantieweek. Sociaal toeristische initiatieven als deze zijn bijzonder belangrijk want ze betekenen voor jongeren vaak hun eerste vakantie-ervaring en ook hun eerste kennismaking met toerisme.
Het Design Museum Gent won de Award voor Beste Toeristische Marketingcampagne 2014 voor de tentoonstelling ‘No design to waste’. De expositie ‘Out to Sea? The plastic garbage project’ van het Design Museum Gent kaartte een maatschappelijk en duurzaam thema aan, namelijk de vervuiling van onze oceanen. Voor zijn publiekscampagne zette het museum in op een online aanpak en een beredeneerde mediamix.
In dezelfde categorie was ook Gentse Dienst Toerisme genomineerd voor de marketingcampagne ‘The Monuments Men’. Zij wonnen dit jaar niet, maar haalden vorig jaar de Award Best Innovation voor het 3D-infopunt in station Gent Sint-Pieters in huis.
Het Backstay Hotel in de voormalige Art Deco redactiekantoor van ‘Dagblad Vooruit’ in de Sint-Pietersnieuwstraat won een Award voor Beste Innovatief Toeristisch Product 2014. Backstay Hostel is een goed voorbeeld van geslaagde toeristische herbestemming, met een verfrissende en vernieuwende aanpak en digitale strategie. Nele Van Damme en Koenraad Belsack van het bedrijf Upgrade Estate, die in 2013 ook al bekroond werden tot Oost-Vlaamse Jonge ondernemers, en die het concept van het Backstay Hostel ontwikkelden, toonden zich bijzonder tevreden met deze nieuwe erkenning. “Ze bewijst dat creatieve en ondernemende ideeën niet alleen gewaardeerd worden, maar ook zakelijk succes kunnen opleveren”, zeggen ze in koor. Upgrade Estate had zich trouwens al eerder ook duidelijk geprofileerd als vernieuwend bedrijf op de markt van de studentenkamers.