Jona Lorenzo Team Picture “Met dit systeem kunnen auteurs hun publiek echt zien en horen.” Foto: HappyClient

Gents AI-platform HappyClient en Lannoo willen auteurs en lezers met elkaar verbinden

Via een een QR-code kunnen lezers voortaan in vijf boeken van uitgeverij Lannoo met een videoboodschap reageren op het boek. Dankzij een samenwerking met AI-platform HappyClient komen auteurs zo rechtstreeks in contact met de lezers.

Lannoo en HappyClient, een Gentse start-up, willen de interactie tussen auteur en lezers vergroten. Het AI-platform HappyClient biedt een laagdrempelig systeem aan waarmee lezers een korte video kunnen opnemen waarin ze reageren op het boek.

In de testfase die de twee bedrijven op het Kortrijkse boekenfestival voorstelden, kan gereageerd worden op vijf boeken. Het doel: middels authentieke reacties de band tussen auteur en lezer versterken.

Volgens HappyClient oprichters Lorenzo Bown en Jonathan Dierckens is de innovatie in een traditionele sector als de uitgeverij opmerkelijk. “Vroeger hadden auteurs geen zicht op wie hun boek las of wat dat met iemand deed,” legt Bown uit. “Met dit systeem kunnen ze hun publiek echt zien en horen.”

Directe interactie

Lannoo ziet het project als een manier om de leescultuur te verdiepen. “Een boek leeft pas echt door de verhalen van zijn lezers,” vertelt marketinghoofd Astrid Maes. “Het platform stimuleert niet alleen directe interactie tussen auteur en lezer, maar ook een gevoel van gemeenschap onder boekenliefhebbers.”

Het AI-systeem automatiseert het hele proces: beeld en geluid worden automatisch verbeterd en de video’s worden professioneel afgewerkt. Als de resultaten positief zijn, wil Lannoo de technologie breder inzetten in haar portfolio.