crodeon team photo

Gentse Crodeon Technologies zet 1 dag per maand in op zelfstudie: “Beste manier om onze skills op peil te houden”

GENT - Wie de vaardigheden van werknemers op peil wil houden, denkt meteen aan klassieke bedrijfsopleidingen, intern of extern georganiseerd. In de hedendaagse snel bewegende maatschappij is dit vaak achterhaald. Het Gentse bedrijf Crodeon Technologies kwam met een oplossing. Eén dag per maand kiest elke medewerker zelf een onderwerp om bij te leren, tijdens de werkuren. Gecoördineerde zelfstudie, maar wel met enkele voorwaarden. Zaakvoerder Jonathan Sercu is overtuigd: “De collega’s zijn bijzonder gemotiveerd en meer dan 50% van de innovaties wordt nadien effectief toegepast.“

Klassieke opleidingen voor bedrijven hebben nogal wat problemen, kaart Sercu aan: “De inhoud van de opleiding is nooit 100% relevant voor de job of werknemer. Bovendien is het tempo van de cursus te hoog voor sommigen, te laag voor anderen. Daar komt nog bij dat in de technologiesector het onderwerp dat wordt onderwezen vaak al na een paar maanden achterhaald is.”

"Toen we in 2020 onze eerste medewerkers in dienst namen, begonnen we na te denken over hoe ze hun vaardigheden konden blijven verbeteren. Bij startups zijn er meestal niet genoeg andere collega's om van te leren, zoals bij grote bedrijven het geval is."

Holy Innovation Time

Het Gentse bedrijf ging op zoek naar een andere manier van training en opleiding. Sercu: “Het aanleren van een nieuwe tool of het verkennen van nieuwe technologie duurt vaak maar een paar uur. Het probleem, zo leerden we, was dat medewerkers vandaag de dag zelden actief de tijd kregen om iets uit te proberen.”

Samen met de collega’s kwamen ze met de perfecte oplossing, die Holy Innovation Time gedoopt werd. “Eén dag per maand voor onze medewerkers om te experimenteren met nieuwe tools en technologie, aan hun eigen tempo en binnen hun interessegebied. Ze kiezen zelf het onderwerp, al dan niet gerelateerd aan hun huidige werk.”

Anderhalf jaar na het invoeren van de regel zijn de resultaten verbluffend. Meer dan de helft van de onderwerpen die aan bod kwamen zijn ondertussen ook daadwerkelijk gebruikt in het bedrijf en in producten.

Innovatietijd, geen vrije tijd

Om te zorgen voor een maximaal rendement werden wel een aantal voorwaarden gesteld: “Er wordt 8 uur lang gewerkt en dan presenteert ieder zijn bevindingen, liefst ook met een werkende demo. Op het einde wordt er gestemd op de meest innovatieve presentatie en reiken we een virtuele trofee uit.”

Dit systeem van vrijheid en verantwoordelijkheid werkt niet zomaar bij iedereen. Jonathan Sercu: “We leggen veel verantwoordelijkheid in de handen van onze medewerkers. Zij behouden deze dag de controle en bepalen zelf hoeveel ze leren. De juiste mensen gaan hier goed mee om, en dat is ook de spirit waar we tijdens aanwervingen naar op zoek gaan.”

 

Niet alleen de techneuten

In het bedrijf werken enkel collega’s die graag willen leren over the next big thing en hun vaardigheden blijven verbeteren. “Een ingenieur die denkt dat hij/zij alleen op basis van een diploma 40 jaar aan het werk kan blijven, past niet in onze cultuur”, aldus Sercu.

Innovatie is niet alleen voor technische collega’s. Ook voor andere functies zijn er enorme voordelen te behalen. Er zijn duizenden tools op de markt die het verkoopproces en online marketing verbeteren of de bedrijfsvoering stroomlijnen.

Voordelen op lange termijn

De voordelen op lange termijn draaien vooral om het vinden en houden van goeie werkkrachten. “Mensen gemotiveerd houden, en zorgen dat hun vaardigheden top blijven. Merk op dat we bewust op zoek gaan naar medewerkers die energie krijgen door nieuwe dingen te leren, dus dit past echt bij de mindset van iedereen binnen ons bedrijf.”

Het belangrijkste voordeel noemt Sercu echter de innovatiecultuur. “Er zeker van zijn dat we echte high-tech producten bouwen met de best mogelijke mensen. Dit is zeker de moeite waard om 5% van de tijd van het bedrijf aan te besteden.”