Gutsy © Gutsy

Dierenvoedingsstartup Gutsy haalt 1,1 miljoen euro op bij bestaande investeerders

De Antwerpse dierenvoedingsstartup Gutsy haalt 1,1 miljoen euro op bij haar bestaande investeerders. Met het verse kapitaal wil het bedrijf zijn activiteiten verder opschalen, nieuwe medewerkers aantrekken en de ontwikkeling van nieuwe producten versnellen.

Gutsy werd vier jaar geleden opgericht door Achilles Hannecart en Jack Lathouwers, toen nog studenten aan de Universiteit Gent. Wat begon als een schoolopdracht om een fictieve startup te bedenken, groeide uit tot een snelgroeiend bedrijf met een duidelijke missie: transparante, gezonde en duurzame hondenvoeding aanbieden.

“Vandaag weet een hondeneigenaar vaak niet wat er echt in de voeding zit,” zegt medeoprichter Jack Lathouwers. “Op een verpakking met ‘kip’ hoeft dat ingrediënt maar 4% uit te maken. Wij willen daar verandering in brengen met duidelijke ingrediënten en begrijpelijke etiketten.”

De inspiratie voor het bedrijf kwam van Otis, de golden retriever van Lathouwers. © Gutsy

De inspiratie voor het bedrijf kwam van Otis, de golden retriever van Lathouwers, die vandaag trots de titel van “Chief Tasting Officer” draagt. In samenwerking met de Faculteit Diergeneeskunde van UGent ontwikkelde Gutsy hondenvoeding die lokaal geproduceerd, evenwichtig en volledig transparant is.

Intussen telt het bedrijf zes medewerkers en ligt Gutsy in meer dan 400 winkels in België. Naast hondenvoeding biedt het merk ook snacks, supplementen en verzorgingsproducten aan. De nieuwe kapitaalinjectie moet de verdere groei ondersteunen. “We willen volgend jaar onze omzet maal 2,5 doen,” zegt Hannecart.

Het bedrijf zoekt actief nieuwe collega’s, waaronder een salesverantwoordelijke voor Vlaanderen, een digital marketeer en een content creator. Daarnaast wordt gewerkt aan de optimalisatie van bestaande producten en nieuwe recepturen.

Oprichters Achilles en Jack. © Gutsy

Met de nieuwe middelen kijkt Gutsy ook over de landsgrenzen heen. “We willen van Gutsy het meest eerlijke hondenvoedingsmerk van Europa maken,” aldus Hannecart. “Honden in heel Europa verdienen kwaliteitsvolle voeding, en baasjes hebben recht op transparantie.”

De jonge onderneming werd de afgelopen jaren al meermaals bekroond: ze wonnen Expedition Do van de Universiteit Gent (2021), werden Student Ondernemers van het Jaar (2022), en hun product werd in 2024 door Testaankoop uitgeroepen tot Product van het Jaar.