Rent-A-Claw Gent De grijpmachines worden gebruikt door onder andere Martini en Veritas.

Gentse groeier Rent-a-Claw breidt uit naar Frankrijk en verdubbelt aanbod grijpmachines

Het Gentse bedrijf Rent-a-Claw, gespecialiseerd in de verhuur van grijpmachines voor events en merkactivaties, viert zijn derde verjaardag met stevige groeicijfers en ambitieuze uitbreidingsplannen. De onderneming kende de voorbije jaren een jaarlijkse omzetgroei van 50 procent en wil die lijn ook in 2025 doortrekken.

Wat begon als een idee van twee jeugdvrienden, Giovanni Verkooren en Randy Genbrugge, is uitgegroeid tot een vaste waarde in de event- en marketingwereld. Met klanten als Chanel, Red Bull, Universal Studios, Lidl, Oracle, Estée Lauder en YouTube heeft Rent-a-Claw inmiddels een indrukwekkende referentielijst opgebouwd.

De grijpmachines worden ingezet als publiekstrekker op beurzen, festivals en commerciële events, waarbij bezoekers gegarandeerd een prijs winnen. Volgens de oprichters zijn het vooral de combinatie van beleving, visuele aantrekkingskracht en de mogelijkheid tot personalisatie die de machines populair maakt bij grote merken.

Rent-a-Claw is momenteel het enige bedrijf in de Benelux dat zich exclusief toelegt op het leveren van op maat gemaakte grijpmachines voor marketingdoeleinden. De toestellen worden volledig gepersonaliseerd in functie van de branding van de klant, inclusief LED-verlichting, eigen gadgets en aangepaste visuals. “Merken zijn op zoek zijn naar opvallende, interactieve manieren om in contact te komen met hun doelgroep. De grijpmachine blijkt daarin een effectief instrument,” aldus de oprichters.

Giovanni Verkooren en Randy Genbrugge.

Om aan de stijgende vraag te voldoen, breidt het bedrijf in 2025 het machinepark uit van 12 naar 25 grijpmachines. Tegelijk werkt Rent-a-Claw aan de lancering van twee nieuwe concepten: slotmachines en kauwgomballenautomaten, die net als de grijpmachines volledig gepersonaliseerd kunnen worden.

Naast de Belgische markt wordt ook internationaal gekeken. Rent-a-Claw is al actief in Nederland en Luxemburg, en start binnenkort activiteiten in Frankrijk. De Franse markt wordt beschouwd als een logische volgende stap, gezien de gelijkaardige vraag naar innovatieve merkactivaties.

De twee oprichters combineren hun ervaring in branding, sales en evenementen. Randy Genbrugge is actief binnen de drankenindustrie, terwijl Giovanni Verkooren onder meer verbonden is aan Baro Projects en in het bestuur van voetbalclub KAA Gent zit. Die achtergrond helpt volgens henzelf bij het uitbouwen van het netwerk en het begrijpen van merkstrategieën.

Ook Sultana neemt een grijpmachine in gebruik.

Kipling en Yves Saint Laurent doen ook mee.