DSCF6739 2

Gentse ontwerpster past er een mouw aan

GENT - Ethisch modelabel Studio AMA lanceert haar nieuwe collectie. Sociaal onderneemster en ontwerpster Soraya Wancour hoopt zo haar merk door de coronacrisis heen te loodsen. “Studio AMA toont aan dat meer dan ooit lokaal het nieuwe normaal is”, aldus Wancour.

Soraya Wancours ontwerpen waren klaar. De banden waren gesmeed met de nieuwe lokale partners, maar toen nam corona over. De productie bij het sociaal atelier werd stilgelegd. De Gentse bleef echter niet bij de pakken zitten. “Ondanks de lockdown stond de tijd bij Studio AMA niet stil. Het was roeien met de riemen die we hadden om op een week tijd de volledige strategie om te gooien”, dixit Soraya.

[gallery type="rectangular" ids="69614,69621,69620,69611,69617"]

Originaliteit is key

Van fotoshoots met huisgenoten tot dagdagelijkse atelierupdates, Studio AMA geeft haar klanten iets om naar uit te kijken in quarantainetijden. “Elke week droppen we 1 à 2 nieuwe ontwerpen op onze webshop. Klanten kunnen die al kopen online. Het stuk moet echter nog geproduceerd worden. Het gaat dus om een voorverkoop. We wilden de mensen alvast een voorsmaakje geven”, vertelt de onderneemster.

[gallery type="rectangular" ids="69622,69618,69610"]

Sterker nog: de klanten kunnen zelf aan de slag met hun collectiestuk. Op de website kan je zelf de kleurencombinatie van je T-shirt samenstellen of je kan je wagen aan een verrassing. Studio AMA gaat dan zelf aan de slag voor jou. Er is ook het privé-event waar je jouw favoriete kledingstuk er zelf kan uitpikken. Dus voor wie nog een beetje geduld heeft en graag de stoffen wil voelen en aanpassen om te beslissen, kan alvast een ticket reserveren voor het exclusieve event. Samen met het ticket reserveer je al jouw eigen collectiestuk.

“Elk AMA-stuk is anders. Mensen zijn dat ook. Er is genoeg één pot nat. We willen onze klanten originele benaderingen en ontwerpen aanbieden”, vertelt Soraya.

De houvast

Waar in coronatijden ‘lokaal’ zegeviert, bewijst het merk nog eens waarom dat de juiste keuze is: “De volledige strategie uitvoeren gebeurt vanuit Gent. We werken al hyperlokaal en dat is een bewuste keuze. Het sociaal productieatelier is dicht bij huis en daarnaast zijn de leveranciers ook een lokaal gegeven. We zitten bij de bron en kunnen mondjesmaat weer vlot opstarten. Studio AMA toont aan: lokaal is het nieuwe normaal.”