Gentse starter van het jaar in dialoog met minister-president Bourgeois

aaaaaamike

Op 1 september gingen de verschillende UNIZO KMO Laureaten in aanwezigheid van UNIZO-topman Karel Van Eetvelt in dialoog met minister-president Geert Bourgeois. Tijdens deze informele ontmoeting – een onderdeel van het prijzenpakket van de KMO Laureaat – deelden de ondernemers hun suggesties voor en opmerkingen over het huidige Vlaamse beleid.

Het gesprek ging voornamelijk over de internationalisering van het ondernemerschap en de flexibiliteit. Maar ook de problematiek over het zoeken naar geschikt personeel en de bijhorende hoge loonkost kwamen aan bod.

De minister-president benadrukte van zijn kant dat “KMO’s als motor van onze economie en welvaart een belangrijk deel moeten uitmaken van het beleid”. Onder de aanwezige KMO Laureaten was ook Oost-Vlaanderen goed vertegenwoordigd met de landmeters en exeperten van de landmeterassociatie MEET HET, die kantoren heeft in Beveren, Boekhoute, Geraardsbergen, Gent, Hamme, Maarkedal en Waarschoot en Mike Keirsbilck, die met zijn concept Consouling Store, starter van het jaar werd.

Sinds 1991 worden KMO’s in Vlaanderen en Brussel bekroond door middel van de uitreiking van de Hermesprijs. Deze prestigieuze prijs werd later in 2006 door UNIZO omgedoopt tot de huidige ‘KMO Laureaat’. De KMO Laureaat is dé KMO award in Vlaanderen en Brussel met een sterke nationale uitstraling. Elke twee jaar kiest UNIZO samen met haar partners KBC, Electrabel, Proximus, EY, DHL en ADMB en een onafhankelijke jury de KMO Laureaat, die wordt verkozen op basis van de geleverde prestaties inzake innovatie, (ambitie voor) internationaal ondernemen, personeelsbeleid, financieel beleid, energie & milieu, ondernemingszin, corporate governance, marketing & communicatie en andere. UNIZO wil zo het ondernemerschap stimuleren en de essentiële rol van KMO's in de verf zetten. Bij de laatste editie werd tegelbedrijf Impermo uit Sint-Truiden tot KMO Laureaat 2014-2015 verkozen. Het bedrijf kon mooie groeicijfers voorleggen, in een moeilijke sector en ondanks de economische crisis.

 Al deze KMO’s fungeren als ambassadeur voor UNIZO. Ze dragen dezelfde visie en waarde uit. Bovendien kunnen zij vanuit hun eigen ervaring getuigen over wat ondernemerschap betekent of wat de impact van beleidsmaatregelen is of kan zijn.