Nieuws Oost-Vlaanderen GMI Group lanceert digitale barometer

GMI Group lanceert digitale barometer

GMI Group lanceert digitale barometer

ZWIJNAARDE – 4 op 5 bouw- en installatiebedrijven maken werk van digitalisering. Maar hoe pakken ze dat aan? Uit een online onderzoek door GMI Group bij 120 Vlaamse bouw- en installatiebedrijven blijkt dat er een concrete nood aan kennis en begeleiding bestaat om een digitale transformatie goed op de rails te zetten.

We kunnen er niet omheen: wat digitalisering betreft, heeft de bouw- en installatiesector dikwijls een log, verouderd imago. In sommige organisaties zorgde de digitalisering dan wel voor disruptie, bij veel andere organisaties ging digitale transformatie vooral gepaard met struikelblokken. En op gebied van optimalisatie en automatisatie bleven er veel kansen onbenut.

Ludo Van Baelen, Co-founder en Managing Director bij GMI group: “Kritische softwaretoepassingen, die aan de basis liggen van elke geslaagde digitale transformatie, worden door bouw- en installatiebedrijven nog te weinig (of inefficiënt) benut. Waar processen in andere sectoren de afgelopen decennia radicaal zijn gemoderniseerd, hebben bouw- en installatiebedrijven deze vernieuwing dan ook veel minder snel gemaakt.”

GMI Group vroeg kort voor de crisis ruim 120 bouw- en installatiebedrijven om hun grootste digitaliseringsnoden in kaart te brengen. De resultaten bundelden ze in een trendrapport, getiteld “De digitale barometer“.

Resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de Vlaamse bouw- en installatiebedrijven (81%) belang hecht aan digitalisering, maar bij slechts 1 op 3 bedrijven is het een topprioriteit. 53% van de bevraagden vindt dat ze het goed (of beter) doen t.o.v. de concurrentie, 27% geeft dan weer aan achterop te hinken.

Van Baelen: “Bouw- en installatiebedrijven hebben de afgelopen jaren wel geïnvesteerd in standaard ERP-systemen, maar niet noodzakelijk in andere bedrijfskritische toepassingen zoals CRM of samenwerkingsplatformen en Business Intelligence. Nochtans kunnen deze toepassingen bedrijven helpen om hun efficiëntie en productiviteit te verbeteren.”

Ad hoc ingrepen

“Ook toont het onderzoek aan dat er een zekere graad van innovatie ontstaat binnen de sector. De algehele verjonging binnen het management en de directie zorgen ervoor dat er stilaan een lagere drempel bestaat om software en technologie te implementeren”, vervolgt Van Baelen. “Toch stellen we vast dat deze innovatie al te vaak het resultaat is van een ad hoc ingreep. De vervanging van verouderde software kan bijvoorbeeld een directe aanleiding zijn. Of er wordt gekozen om – binnen het kader van een bepaald project – een toepassing in gebruik te nemen om de samenwerking tussen alle belanghebbenden te stroomlijnen.”

Het is mogelijk

Slotsom: het ontbreekt aan een globale aanpak om al deze toepassingen te integreren met elkaar (en met het ERPsysteem). Hoe komt dit? De beperkte budgetten, een gebrek aan de juiste skills of een weinig gedragen change management mentaliteit binnen de ganse organisatie zijn volgens GMI Group de voornaamste obstakels om beter werk te maken van slimme digitalisering. De recente impact van de coronamaatregelen op de economie in Vlaanderen hebben aangetoond dat technologie geen hinderpaal hoeft te zijn. Ook de bouw- en installatiesector heeft op korte tijd nieuwe softwaretoepassingen geïntroduceerd om operationeel aan de slag te blijven. “Een pandemie is uiteraard niet de beste raadgever, maar ze bleek wel de digitale motor te versnellen. Ook in normale omstandigheden kan een digitale omslag snel en eenvoudig gerealiseerd worden door kleine, maar doordachte stappen te nemen.”

Reageer op dit bericht

Onderneming
Personen

Gerelateerde berichten

Meest gelezen in deze regio