1_c761a2abea1bf8973681da7f8e73bffe

Hallelujah wil 5 miljoen Shots of Happiness afvuren tegen 2025

NAZARETH – Happiness is gold, ook op de werkvloer. Dat valt eens zo hard op nu het verplichte telewerken bij velen een domper zet op de motivatie. Tevreden en geëngageerde werknemers zorgen nochtans voor een hogere productiviteit en zijn minder vaak afwezig. Met haar employee happiness-trajecten op maat helpt Hallelujah werkgevers om de tevredenheid op de werkvloer hoog te houden, en dit op lange termijn. Nu bedrijven het belang van gelukkige werknemers meer en meer inzien, wil Hallelujah groeien. Daarom lanceerde de onderneming een crowdlendingcampagne via het Gentse investeringsplatform WinWinner.

Geëngageerde en betrokken medewerkers vormen de basis van elke goed draaiende onderneming. Toch raakt employee happiness al te vaak op de achtergrond door de dagelijkse bedrijvigheid. Volgens huidig onderzoek staat bijna de helft van de Belgische werknemers ‘in het rood’ op het vlak van werkmotivatie en vertrouwen in zijn of haar werkgever. Zij kunnen het niet langer opbrengen om het beste van zichzelf te geven en wachten gelaten af wat de werkdag brengt. (bron: Elke Van Hoof, klinisch psychologe/Ally Institute)

Om die onverschilligheid te voorkomen, richtte Dieter De Vos in 2018 Hallelujah op. Hij kwam toen bij Made in aan bod als Starter van de week. Met zijn onderneming wil hij werknemers verbinden en hun werkgeluk verbeteren. Dieter benadrukt dat ook werkgevers daar baat bij hebben: “Wanneer de betrokkenheid van medewerkers met 50% stijgt, worden er 19% minder fouten gemaakt, zijn er 30% minder afwijkingen ten opzichte van het budget en stijgt de klantentevredenheid tot 10%.” (bron: Huckman & Staats, Harvard Business Review)

 

Shots of Happiness als medicijn

“Je werknemers tevreden houden vereist meer dan de organisatie van een jaarlijkse teambuilding”, legt Dieter uit. “Uit bevragingen bij onze klanten stellen we vast dat werkgevers op zoek zijn naar creatieve manieren om hun werknemers op lange termijn tevreden te houden.” Daarom wil Hallelujah employee happiness meten en verbeteren op een creatieve, maar wetenschappelijk onderbouwde manier.

Met unieke en gerichte acties houdt de onderneming werknemers happy en betrokken. Hallelujah laat zich omringen door specialisten en hanteert wetenschappelijke instrumenten. Zo ontwikkelden ze samen met arbeidspsychologe dr. Karolien Henderikx, klinisch psychologe professor Elke Van Hoof en arbeidseconoom professor Lieven Annemans een Happiness Lab om de tevredenheid op de werkvloer te meten. “Saaie vragen zijn daarbij taboe”, belooft Dieter. “De test is een echte beleving, vermomd als game, die spontane en betrouwbare antwoorden oplevert.”

Op basis van de verkregen data ontwikkelt Hallelujah een traject op maat van de klant. Centraal staan de Shots of Happiness: kleine acties en belevingen die werknemers nieuwe energie geven. Door op regelmatige basis zulke shots af te voeren, heeft het traject effect op de lange termijn. “Veel klanten kiezen dan ook voor een recurrente samenwerking”, benadrukt Dieter, “vooral omdat ze merken dat tevreden werknemers automatisch productiever zijn.”

Van take-away op de werkvloer naar delivery aan huis

“Het effect is niet te onderschatten. De Shots of Happiness zorgen voor verbinding en leveren de organisatie en haar medewerkers energie.” Daarmee kon Dieter al heel wat grote bedrijven overtuigen, waaronder Belfius, Accent, Telenet, UZ Gent en Delaware. Recent overtuigde hij ook Lidl en AB InBev, wat nogmaals bevestigt dat employee happiness ook tijdens de huidige periode van verplicht telewerken relevant is.

“De coronacrisis heeft het belang van een goede HR-ondersteuning onderstreept”, meent Dieter. “De metingen, de belevingsgerichte aanpak en de wetenschappelijke onderbouwing zijn belangrijk, maar voor onze klanten draait het in de eerste plaats om de Shots of Happiness. Ze appreciëren vooral de creativiteit ervan. Hierin blijven we dan ook investeren. Ongeacht of de shots worden afgevuurd op de werkvloer of bij de werknemers thuis.”

Nu de relevantie van werkgeluk nog maar eens benadrukt wordt, wil Hallelujah groeien. Op dit moment vuurde de onderneming al meer dan 750.000 Shots of Happiness af. “Tegen 2025 willen we dat aantal opkrikken tot 5 miljoen”, vertelt Dieter. “Daarom zoeken we via WinWinner €100.000 om onder meer te investeren in de digitalisering van onze dataverwerking en marketingacties.” Zo wil Hallelujah haar ambitie om werknemersgeluk op lange termijn te verhogen en de Belgische arbeidsmarkt productiever te maken, verwezenlijken.

Investeren in de crowdlendingcampagne van Hallelujah kan nog tot en met 18 mei 2021 via het platform van WinWinner