North Sea Port

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

GENT - Op een schip dat symbolisch vanuit Gent over de Nederlandse grens richting Terneuzen voer werd de fusieovereenkomst tussen Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent getekend. De nieuwe fusiehaven North Sea Port staat voor het 60-kilometer-lange grensoverschrijdende havengebied van Vlissingen, Borsele en Terneuzen in Nederland tot Gent in België.

Van september tot december gaven de acht aandeelhouders van Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports goedkeuring aan de fusieovereenkomst. Langs Vlaamse zijde zijn dat de Stad Gent en de gemeenten Evergem en Zelzate en de provincie Oost-Vlaanderen. Aan Nederlandse kant de provincie Zeeland en de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen.

North Sea Port – Together. Smarter.

De nieuwe naam North Sea Port is bewust internationaal en geeft het nieuwe havenbedrijf en havengebied een unieke plaats in het hart van Europa. De toevoeging Together. Smarter. benadrukt enerzijds het belang van hechte samenwerking met en tussen klanten, partners en stakeholders en anderzijds de focus op innovatie en slimmer werken.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois: “Door kennis, netwerken en middelen samen te leggen, versterken wij samen, vanuit het hart van Europa, onze economische positie binnen de Benelux, binnen West-Europa en het Noordzeegebied, binnen de Europese Unie én daarbuiten. Samen. Maar ook slimmer.”

Begin 2018 wordt de Europese naamloze vennootschap opgericht als holding van de twee dochterbedrijven Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent. De vestiging komt in het voormalige gemeentehuis van Sas van Gent, in het midden van het havengebied net op de grens van Nederland en België. Het toekomstige Havenhuis in Gent, het Huis van de Vrije Schippers op de Graslei, zal fungeren als internationaal uithangbord.

In de Europese top 10

North Sea Port positioneert zich meteen in de Europese top van zeehavens. Ze is de nummer drie in toegevoegde waarde en de nummer tien in goederenoverslag. Tegen 2022 wil North Sea Port een vooraanstaand merk in de internationale havenwereld zijn.

De nieuwe fusiehaven wil tegen dan de toegevoegde waarde met 10% laten groeien, de overslag via zeevaart laten toenemen tot 70 miljoen ton (nu 62 miljoen ton) en die via binnenvaart tot 60 miljoen ton (nu 55 miljoen ton). Er wordt verwacht dat de werkgelegenheid toeneemt tot 100.000 arbeidsplaatsen (direct en indirect, nu afgerond 97.000).