Ondanks een internationale context die wordt gekenmerkt door handelsconflicten tussen de EU en de VS, sancties tegen Rusland en verstoorde logistieke ketens, verwerkte North Sea Port in de eerste negen maanden van 2025 ongeveer vijftig miljoen containers.
“Ondanks moeilijke marktomstandigheden, een ongelijk speelveld en toenemende internationale concurrentie behoudt North Sea Port een stabiele positie, “, zegt CEO Cas König. “De diversificatie van activiteiten en de sterke handelsrelaties met het Verenigd Koninkrijk en Canada houden de cijfers op peil.
Voornamelijk droge en vloeibare bulk komen aan in de haven. Meer dan de helft van de vijftig miljoen ton was droge bulk. Er kwam zelfs al 900.000 ton meer ijzererts aan vergeleken met vorig jaar. Steenkool verloor dan weer aandeel. Door petroleumproducten kwam er ruim één procent meer vloeibare bulk aan in de haven.
Er kwamen 25 procent meer containers aan, onder meer dankzij een grotere import uit het Caribisch gebied. Ondanks de toename blijft Groot-Brittannië wel de belangrijkste handelspartner van de haven. Canada schuift op naar plek twee.