Gent-Terneuzen sluis

Havens Gent en Terneuzen zetten eerste spadesteek

GENT - Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen staken officieel de eerste spade in de grond voor de bouw van één van de grootste sluizen van de wereld: de Nieuwe Sluis Terneuzen. De haven van Gent moet er in de toekomst zijn voordeel uit halen. 

Met de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen wordt de toegang tot de havengebieden van Gent en Terneuzen vergroot. Om het scheepvaartverkeer tijdens de werken alle ruimte te geven en langer door de Middensluis te kunnen sturen, gaven de ministers de eerste spadesteek van het doorvaartkanaal. "De realisatie van de nieuwe Sluis Terneuzen is één van de prioriteiten in het Vlaamse regeerakkoord om de toegankelijkheid van de Vlaamse zeehavens te verzekeren”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Ik ben dan ook verheugd om met mijn collega minister Van Nieuwenhuizen vandaag de schop in de grond te zetten. Met de Nieuwe Sluis Terneuzen doen we een gedurfde investering en zijn er geen grenzen meer aan de groei in de Gentse Kanaalzone. Integendeel, we gaan groeien aan de grens! Tegen 2030 verwachten we een aanzienlijke groei van het goederenvervoer. Al die extra vracht vervoeren over de weg is geen optie. Vandaar investeren we stevig in alternatieven zoals onze waterwegen.”

Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen en is meteen een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en een vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Schepen van 120.000 ton zullen kunnen doorvaren op het Kanaal Gent-Terneuzen. In vergelijking met de huidige Westsluis wordt de Nieuwe Sluis 2.5m dieper, 15m breder, 137m langer én een stuk sneller. Vlaanderen en Nederland kunnen door de komst van de sluis en de daardoor verbeterde infrastructuur op een aanzienlijke economische impuls rekenen.

Grensoverschrijdende samenwerking

De bouw van de Nieuwe Sluis wordt bestempeld als een mooi staaltje van grensoverschrijdende samenwerking. Vlaanderen en Nederland hebben in 2012 gezamenlijk besloten om de voorbereiding voor de bouw van een nieuwe, grotere sluis te starten. In 2015 ondertekenden beide regio’s het Verdrag tot de effectieve aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Dit project wordt onder de vlag van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) uitgevoerd.

Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart kwam na een intensief aanbestedingstraject als winnaar uit de bus om de Nieuwe Sluis te bouwen. Het consortium bestaat uit de Vlaamse bedrijven DEME Infra Marine Contractors, Dredging International en Algemene Aannemingen Van Laere. Van Nederlandse kant zijn BAM Infra  en BAM Contractors n.v. Sassevaart aan zet.. Met de bouw van de nieuwe sluis is een bedrag gemoeid van 753.346.000 euro. Het Havenbedrijf Gent draagt met 88,6 miljoen euro bij aan het Vlaamse aandeel. Het eerste schip wordt verwacht voor 2022.