foto POM

Het leven van de start-ups na The Birdhouse: Washcot

HARELBEKE/GENT – Hoe zou het de leden van The Birdhouse, die het veilige nest van de Gentse start-up accelerator reeds enige tijd geleden verlieten, nog vergaan? Ik zocht ze op en vroeg het hen. Isabel Lambert (34) en haar man David Vandenbogaerde (37) voorzien honderden Vlaamse en Brusselse baby's dagelijks van verse luiers met hun was- en verhuurdienst van wasbare luiers aan huis.

Ze behoorden tot de tweede lichting van The Birdhouse met hun ecologisch en vernieuwend concept. Washcot wil een alternatief bieden voor de miljarden wegwerpluiers die jaarlijks tussen onze afvalberg belanden.

Altijd propere luiers

"We geloven in de trend van duurzaam en ecologisch leven, maar wilden toch niet inboeten aan comfort. Daarom kwamen we op het idee om wasbare luiers te verhuren met wekelijkse thuislevering en ophaling. De luiers worden door ons met zorg gereinigd in waterbesparende en energiezuinige wasmachines. Onze klanten hebben dus altijd propere luiers in huis zonder ze zelf te moeten wassen", vertelt Isabel.

Washcot levert aan zowel particulieren als kinderdagverblijven over heel Vlaanderen en Brussel. Voor hun deelname The Birdhouse bedienden ze zo'n 150 klanten. Een aantal dat intussen meer dan verdubbeld werd.

Je kan niet alles zelf doen

"Wat we vooral geleerd hebben is om bepaalde taken uit te besteden", aldus Isabel. "Mijn man en ik deden alles zelf, van bestellingen opnemen tot wassen, plooien en ronddragen. Dit nam enorm veel tijd in beslag. The Birdhouse hielp ons meer structuur aan te brengen in het bedrijf. We werken nu met een team in de wasserij en een vaste chauffeur. Zo komt er meer ruimte vrij voor ons om te focussen op een strategie om te groeien."

Stijgende vraag

De start-up fase zijn Isabel en David volgens hen wel voorbij. "We hebben moeilijke waters doorzwommen en onze eigen struikelblokken overwonnen. Washcot werkt, het enige wat we nu willen doen is nog meer mensen overtuigen. We merken zelf dat de vraag stijgt en dat steeds meer mensen bewuster gaan nadenken over hun ecologische voetafdruk. Ook de vooroordelen rond wasbare luiers beginnen langzaam te verdwijnen. We zien de toekomst dus enkel positief in!"

Gamma wordt uitgebreid

Concreet wordt er aan deze toekomst gewerkt door de uitbreiding van de wasserij. Hiervoor zullen ze binnenkort samenwerken met een nieuwe partner. "We zijn ook bezig met de ontwikkeling van eigen training pants. Deze kunnen dan naast de zelf ontworpen luiers, zwemluiers en oefenbroekjes aangeboden worden via onze webshop."

Sneller zindelijk

En zo is de cirkel rond. Washcot is er voor baby's vanaf de geboorte tot ze volledig zindelijk zijn. "Dat proces verloopt trouwens sneller dankzij onze wasbare luiers. Met onze luiers zijn de kindjes zich sneller bewust van een natte of volle luier waardoor de stap naar het potje sneller wordt gezet. Hierdoor zijn ze meestal al op een leeftijd van 20 tot 24 maanden zindelijk", zegt Isabel. Mooi meegenomen, denk ik dan.

Ben jij ook klaar om je start-up of scale-up naar een volgend stadium te brengen? Meld je dan aan voor het acceleratorprogramma van The Birdhouse!