Bert Vandebuerie 2 (1)

Hoe maak ik mezelf misbaar als ondernemer? Connexi deelt zijn inzichten

GENT - De onafhankelijke community van Belgische ondernemers Connexi, deed een rondvraag in haar netwerk naar de mate waarin Belgische bedrijfsleiders zich vandaag misbaar achten in hun bedrijf. Maar liefst 80% bevindt zich tussen “ik ben misbaar voor bepaalde dingen en wil hier nog verdere stappen in zetten” en “ik ben 100% misbaar, als ik er morgen zes maanden niet ben, loopt alles verder”. Een opmerkelijk resultaat, maar de meeste ondernemers uit de steekproef zijn wel reeds vijf jaar of langer bezig. Een kant-en-klare handleiding is er echter niet en er zijn veel factoren die invloed hebben op hoe misbaar je als ondernemer kan of wil zijn in je bedrijf. Connexi deelt haar inzichten met ons.

Persoonlijkheid en fase in ondernemerschap

Eén van de eerste zaken die opvalt in de rondvraag is dat de mate van misbaarheid sterk afhangt van de fase waarin je je als ondernemer bevindt en je persoonlijkheid. Als starter zal het namelijk veel meer inspanningen en tijd vergen om jezelf misbaar te maken omdat de organisatie nog in zijn kinderschoenen staat en veeleer een hands-on approach vraagt. De personen die ondervraagd werden in het Connexi netwerk, zijn reeds meer dan vijf jaar ondernemer en zijn de startersfase ontgroeid.

Bart Van Zele, founder van Halito!, deelt zijn idee: “Je persoonlijkheid als leidinggevende bepaalt in grote mate hoe misbaar je jezelf al dan niet kan maken. Als het in je bloed zit om te controleren en micro-managen, zal het enorm uitdagend zijn om jezelf misbaar te maken. Je mag dan nog de beste tools, mensen en cultuur hebben, als je zelf de zaken niet kan loslaten zal je nooit misbaar worden. Creëer je als ondernemer veel vrijheid binnen jouw organisatie, dan zal het vlotter gaan om een bepaalde mate van misbaarheid aan te nemen."

Het juiste team

Misbaar worden als ondernemer is geen weg die alleen kan afgelegd worden. Er zijn tal van factoren die meespelen in de ontwikkeling naar misbaar zijn. Het team van medewerkers en hun diversiteit is een belangrijke factor. Toekomstgerichte leidinggevenden hebben, volgens de rondvraag, nood aan betrokken medewerkers die loyaal zijn en kunnen meegroeien met de organisatie. Vanuit hun perspectief is het zaak dat ze ruimte krijgen om uitdagingen aan te gaan en zelfs heersende structuren en processen in vraag te stellen met als hoger goed de gezondheid en vooropgestelde koers van de organisatie. Het is duidelijk dat ondernemers die op dergelijke teamleden kunnen terugplooien zichzelf makkelijker misbaar zullen kunnen maken.

 

Processen en technologie

Karen Van der Aa, founder van First Floor, voegt hieraan toe: “Eens je het juiste team hebt kunnen samenstellen, zijn er nog twee aspecten die voor mij absoluut noodzakelijk zijn tijdens de weg naar jezelf misbaar maken en dat zijn uiteraard de juiste toolings, maar zeker ook de juiste organisatiestructuren en -processen. Zolang je niet bezig bent met de processen in kaart te brengen die jouw bedrijf draaiende houden en deze te delen met bestaande en nieuwe medewerkers, zal je jezelf nooit misbaar kunnen maken. Efficiënte en duidelijke processen die voor iedereen toegankelijk zijn helpen immers om een organisatie te structureren en iedereen betrokken te houden bij de bedrijfsvoering. En laat dit een noodzakelijke voorwaarde zijn om nadien op de juiste manier technologie efficiënt te gaan inzetten binnen een organisatie. Pas dan kan technologie een belangrijke rol spelen in het gemotiveerd houden van het team enerzijds en zorgen dat de ondernemer op de hoogte is van alle lopende zaken anderzijds.”

Operationeel of strategisch onmisbaar

100% misbaar is uiteraard niemand en wil je in principe ook niet zijn als ondernemer. Er is ook geen noodzaak om in elk aspect van de bedrijfsvoering misbaar te zijn. Misbaarheid kan moeilijk worden afgebakend per afdeling in een bedrijf. Waar wel een duidelijk onderscheid valt te maken, op basis van de bevraging, is tussen het operationele en strategische niveau in een organisatie.

Alexander Alonso, General Manager BD Benelux, licht toe: “De perfecte mix bestaat voor mij uit het misbaar zijn in het operationele aspect van de organisatie maar wel waardevol te blijven voor het strategische luik. Voor mij is het belangrijk om van alles op de hoogte te zijn en van mijn team experten te maken, zodat ik op hun feedback en visie kan vertrouwen. Eens de richting is bepaald en de strategie is uitgezet, kan ik mijn team loslaten en erop vertrouwen dat ze de juiste operationele beslissingen zullen maken. Dit is voor mij het ideale evenwicht tussen al dan niet misbaar zijn in een organisatie.”

Alexander Alonso, General Manager BD Benelux

Balans vinden

Ongeacht of je meer of minder misbaar bent of wil zijn als ondernemer, een organisatie moet blijven draaien of je er nu bent of niet. Bert Vandebuerie, founder van Connexi, deelt zijn ervaring: “In de beginjaren van Connexi was het zeer duidelijk: als ik er niet was, gebeurde er niets. Na enkele jaren ervaring, de uitbouw van een team en het inschakelen van de juiste processen en tools, merk ik nu dat ik meer en meer misbaar word. Zo wordt het organiseren van een 2-daagse voor klanten achter de schermen opgezet door het team. Voor onze podcast moet ik mij enkel focussen op het gesprek. Voor de research, praktische planning, opname en verspreiding ben ik helemaal misbaar geworden. Als ik afwezig ben, kan Connexi elke dag een beetje meer op zichzelf draaien en dat is een enorme geruststelling.”

“Dit zal ook een proces blijven dat nooit af is. Iedere organisatie is uniek. Wat maakt dat er geen gouden regel is in de misbaarheid die je wil hanteren als leidinggevende. Dit is een onderwerp dat vele ondernemers bezighoudt. Ik merk dat het heel waardevol is om binnen een netwerk als Connexi hierover met verschillende types ondernemers te sparren en ervaringen te laten delen in een vertrouwd kader. Want zoals heel wat zaken in het ondernemerschap bestaat ook hiervoor nu eenmaal geen eenduidige handleiding.”