smartmockups-kufqhr9u

Hoe ondernemers en kunstenaars elkaar versterken

SINT-MARTENS-LATEM - Julie Vandenbroucke en Piet Verhoeve lanceren op dinsdag 1 februari hun nieuwe boek over de meerwaarde van samenwerkingen tussen ondernemers en kunstenaars. In Museum Dhondt-Dhaenens in Sint-MartensLatem interviewt moderator Ianka Fleerackers de auteurs over het ontstaan en de inhoud van het boek. Ondernemer Xavier Glorieux en kunstenaar Robin Vermeersch vertellen bovendien over hun samenwerking voor zwembadinnovatie. Wegens de huidige covidsituatie is de lancering om 19 uur gratis online te volgen.

Evenwichtige partnerschappen tussen ondernemers en kunstenaars gaan een stuk verder dan een klant-leveranciersrelatie of een kunstig experimentje. Beiden leren van elkaar en versterken elkaar. De art thinking aanpak loont. Dat zeggen Julie Vandenbroucke en Piet Verhoeve in hun nieuwste boek "Innoveren met kunstenaars".

Julie legt uit: "Art thinking is een proces van exploratie dat voor bedrijven resulteert in innovatieve producten, nieuwe markten en betere bedrijfsresultaten. Voor de kunstenaars is het een soort labo om nieuwe materialen te ontdekken, in een andere context te kunnen werken en nieuwe netwerken uit te bouwen. Een win voor iedereen, zo blijkt uit de voorbeelden in het boek."

Van STEM naar STEAM doet groeien

"Volgens een studie van het Britse innovatieagentschap Nesta zijn organisaties die focussen op een artistieke component naast de gegeerde STEM-profielen innovatiever en groeien ze sneller, zowel qua omzet als qua personeel", gaat Piet verder. "

“Strategisch inzetten op technische én artistieke skills (dus niet STEM, maar STEAM met de A van artistiek) leidt tot innovatie en zelfs transformatie.”

In het boek wordt het voorbeeld van Cartamundi aangehaald. In 2011 ging Cartamundi, een wereldspeler op het vlak van hedendaagse kaartspellen en innovatieve printsystemen, in zee met geurkunstenaar Peter De Cupere. Samen ontwikkelden ze een nieuw productconcept, ‘the smelling iPad’, een combinatie van geurkaarten met een nieuwe app voor de iPad. De iPad zou de geur van de kaarten oppikken en die omzetten in een nieuw en uniek kunstwerk op het scherm. De technologische oplossing werkte weliswaar niet via geur maar via elektronische weg, maar het geheel creëerde toch de illusie dat de iPad kon ruiken. De kaarten werden als het ware magisch, en in de spelwereld is magie belangrijk.

Cartamundi trok met het concept naar ’s werelds grootste speelgoedbeurs in Nürnberg, waar het een plaats veroverde in de top 10 van bedrijven met innoverende games. De esthetiek en de magie die de kunstenaar teweegbracht, overtuigden kleppers als Lego en Hasbro, die belangrijke klanten van Cartamundi werden. De samenwerking van Cartamundi met Hasbro werd na een paar jaar zelfs bezegeld in een joint venture. Sinds deze positieve ervaring heeft Cartamundi verschillende medewerkers met een kunstopleiding in dienst. Zij maken nu deel uit van het innovatieteam.

Praktische aanpak

Hoe begin je aan dit soort van samenwerking? Wat heb je er eigenlijk aan? Waar let je op? Heel diverse praktijkvoorbeelden en persoonlijke getuigenissen van zowel ondernemers als kunstenaars inspireren de geïnteresseerde lezer. De auteurs wandelen stap voor stap door het proces en geven talrijke tips, een samenwerkingskompas en duidelijke checklists voor een geslaagde samenwerking.

“Naast concrete doelen heb je vooral een open geest en tijd nodig”, aldus het schrijversduo.

Vooroordelen wegwerken

Door hun jarenlange ervaring weten de auteurs beter dan wie ook dat dit soort samenwerkingen vaak nog onbekend en soms onbemind is. Daarom willen ze op een heldere manier een aantal vooroordelen wegwerken.

Wie de boekvoorstelling graag online bijwoont, registreert zich best voor 30 januari op https://academy.origanius.com/registration-page. Vervolgens krijg je de link via mail toegestuurd.