iMinds speelt belangrijke rol bij ontwikkeling gamingplatform Wanagogo

wanagogo

Op 20 december is Wanagogo, het langverwachte educatieve gamingplatform van Studio 100, officieel gelanceerd. Vlaanderen krijgt hierdoor zijn eigen 3D-wereld voor jonge kinderen; een 100% veilige plek die bevolkt is met Studio 100-helden. Wanagogo kwam mede tot stand dankzij iMinds’ onderzoeksexpertise en ondersteuning van het iMinds Media Innovation Center.

Wanagogo is het resultaat van coöperatief, multidisciplinair onderzoek. Het project werd uitgevoerd binnen het MiX-ICON-onderzoeksprogramma van het iMinds Media Innovation Center (iMinds - MiX). Een jaar lang werkte een consortium van onderzoekers en bedrijven aan de ontwikkeling van deze virtuele kinderwereld, die van op elk scherm toegankelijk is.

Trees De Bruyne (Studio 100): “Studio 100 heeft altijd al een 360°-communicatieaanpak gehanteerd. Overal waar kinderen waren, kwamen ze de vertrouwde Studio 100-figuren tegen: in boeken, op tv, via de merchandising, met theatershows, in de Plopsa-parken,… Maar dat digitale luik ontbrak tot nu toe. Jammer, want wie een kleuter in huis heeft, weet dat zij het concept van kindertelevisie – en een programma dat op een vast tijdstip start – niet meer kennen. Zij willen hun favoriete programma bekijken op het moment dat zij daar zin in hebben. Is dat programma op dat moment niet op tv, dan nemen zij de tablet, swipen en klikken ze van website naar app en terug naar YouTube. De cijfers bewijzen dat ook. Onze YouTube-filmpjes van Bumba worden massaal bekeken, maar het programma zelf moet het met een pak minder kijkcijfers stellen. Voor een entertainmentbedrijf dat zich expliciet op die generatie digital natives richt was een digitaal medium in onze 360°-aanpak integreren een logische volgende stap.” Peter Quax (onderzoeker iMinds-EDM en UHasselt-professor): “Studio 100 toonde zich van in het begin erg ambitieus. Ze wilden niet enkel – zoals haar concurrenten – de kaart van online gaming trekken, maar kozen resoluut voor de integratie van muziek- en videobeleving in de 3D-wereld. En dat is uniek. Op dat terrein spelen zij echt een pioniersrol.”

Trees De Bruyne: “Rond Wanagogo bouwden we – onder de vleugels van iMinds-MiX - een consortium uit met twintig wetenschappers, onderzoekers en professoren uit Leuven, Hasselt en Gent. Elke betrokken iMinds onderzoeksgroep werkte rond een ander deelaspect: de gebruikerservaring, de visuele representatie,… De onderzoeksgroep iMinds-EDM (UHasselt) assisteerde ons heel specifiek rond het schaalbaar maken van de netwerkinfrastructuur van Wanagogo. Veel expertise is er op dit terrein nog niet aanwezig. En onafhankelijke consultants met wetenschappelijk relevante expertise zijn in binnen- en buitenland amper te vinden. Het was mede dankzij de input van Martijn Bal, de directeur van iMinds Media Innovation Center, dat we voor het technische luik van het project in contact kwamen met EDM.” Peter Quax: “Als je gaat pionieren word je onvermijdelijk geconfronteerd met een reeks vragen en dan is er onderzoek nodig om de juiste keuzes te maken. Wat is er technisch haalbaar op de verschillende platformen? Hoe moet de back-endinfrastructuur eruit zien? Is Cloudhosting de beste optie? En hoe gaan we dat videoverhaal integreren in die 3D-omgeving? Vanuit EDM bouwden we voort op de jarenlange onderzoeksexpertise die we in huis hebben. Op basis van de onderzoeken die wij uitvoerden, konden we Studio 100 adviseren over de technologische eisen waaraan dit platform moest beantwoorden. Tegelijkertijd zochten we mee naar een manier om de serverinfrastructuur zo kostenefficiënt mogelijk op te zetten. Omdat kinderen – de doelgroep van Wanagogo – overdag op school zijn, wisselen drukke momenten en periodes van non-activiteit elkaar af. De servers moeten die piekbelasting kunnen opvangen, maar je wil natuurlijk ook niet de hele tijd betalen voor machines die maar voor de helft van hun capaciteit gebruikt worden. Via systemen als Google en Amazon kan je in dit geval een stuk kostenefficiënter werken.” Trees De Bruyne: “De samenwerking verliep schitterend. Iedereen heeft zich voluit geëngageerd om – op zijn terrein – het onderste uit de kan te halen. Alle kennis en expertise die al voorhanden was, deelden we en brachten we samen. Van daaruit hebben we gekeken wat we verder nog moesten onderzoeken.”

Peter Quax: “In zo’n MiX-ICON project breng je verschillende werelden samen en dat is verrijkend voor alle partijen. Om Wanagogo technisch te doen werken, moet je als onderzoeker goed begrijpen waar dat platform voor moet staan. Studio 100 wou een wonderlijke plek creëren, waar kinderen zich niet alleen amuseren, maar ook veel opsteken. Ze willen hen – heel subtiel – skills aanleren die ze nodig hebben in dit digitale tijdperk en hen tegelijkertijd ook  waarden bijbrengen als vriendschap en community-spirit. Bovendien moeten de kinderen altijd en overal – online en offline – toegang hebben tot hun favoriete muziek, video’s, boeken, games én vrienden. Geen eenvoudige opdracht, maar immens boeiend.”

Peter Quax: “Er bestaan heel wat vooroordelen over partnerschappen tussen academische onderzoekers en commerciële bedrijven: het water zou te diep zijn, de samenwerking zou stroef verlopen en de resultaten zouden te lang op zich laten wachten. In dit project hebben we al die vooroordelen echt ontkracht. En die constructieve spirit leverde een win-winsituatie op voor alle partijen: Studio 100 zorgt binnenkort voor een wereldwijde primeur met de lancering van Wanagogo en EDM heeft een deel van haar expertise kunnen valoriseren in een waardevol project.” Trees De Bruyne: “Het grote voordeel aan dit MiX-ICON project bij iMinds is zeker ook de korte looptijd. Binnen het jaar moet er resultaat zijn en dat is nodig, want in deze ‘digital age’ verandert alles aan een razendsnel tempo. Zo’n kort project maakt de samenwerking intensiever en de resultaten tastbaarder. Als ik zie welke expertise er binnen EDM nog allemaal aanwezig is, dan ben ik ervan overtuigd dat er nog veel bedrijven hun voordeel kunnen doen met zo’n samenwerkingsverband. Er liggen daar nog immens veel commerciële toepassingsmogelijkheden voor het grijpen.”

Het MiX-ICON onderzoeksproject Wanagogo werd mogelijk gemaakt door financiering van het IWT. Het projectconsortium bestond uit onderzoekers van iMinds - CUO  (KU Leuven), iMinds - EDM (UHasselt), iMinds - MICT (UGent), iMinds - MMLAB (UGent), het iMinds Media Innovatie Centrum, Larian Studios,  Monkube en Studio 100. EDM focuste heel concreet op het – op een kostenefficiënte manier – schaalbaar maken van de netwerkinfrastructuur en de integratie van ‘augmented video’ als nieuw concept. iMinds - MiX faciliteerde het onderzoeksproject (www.iminds.be/mix).