Jean Voor wijn met witte pens of een koffie zoals vroeger kan je vanaf nu bij Jean terecht. — © jid

In de bar van Jean (61) kan je nog gewoon koffiedrinken zoals vroeger: “Die trends, ik doe daar allemaal niet aan mee”

Flat white, V60, matcha latte. Wie niet mee is met de jongste trends, loopt wel eens verloren in een koffiebar tegenwoordig. In de nieuwe bar van Jean (61) kan je nog koffiedrinken zoals vroeger en een praatje slaan aan de toog. Ook dat laatste is zeldzaam geworden.

Vorige week keerde de 61-jarige Jean – zijn familienaam wil hij niet in de krant – terug naar een oude liefde. De afgelopen jaren hield hij gastenverblijven open, maar daarvoor heeft hij vier cafés en twee restaurants gehad in Gent.

“Ik had gezegd dat ik dat nooit meer zou doen, maar zie mij hier nu staan”, zegt hij achter de toog van Blue, het cafeetje dat hij enkele dagen geleden opende op de hoek van de Oude Beestenmarkt en de Sint-Jacobsnieuwstraat. De bar neemt de helft van de kamer in, erboven hangen droge worsten, errond staan stalen krukken.

Foto: jid

“Dit is iets tussen een koffiebar en een aperobar. Je kan hier koffie drinken, maar ook wijn met wat hapjes erbij”, zegt Jean. De hippe Gentenaar kan zelfs latte macchiato met havermelk bestellen, maar er staat ook simpele koffie zoals vroeger op de kaart.

Batch brews en V60, ik doe daar allemaal niet aan mee. Ik wil dat iedereen zich hier welkom voelt. Ook mensen die niet helemaal mee zijn met de nieuwste trends.”

Onpersoonlijk

In veel bars bestel je tegenwoordig via een QR-code. Een praatje slaan is zeldzaam geworden, maar niet bij Jean. “Veel bars in Gent zijn heel onpersoonlijk geworden. Ik wil dat anders.”

De zestiger koos voor een compacte, maar kwalitatieve kaart. Naast koffie staat daar ook warme chocolademelk met witte of donkere chocolade op, bier, wijn, bubbels, cocktails, mocktails en hapjes zoals witte pens, rillettes met brood en camembert uit de oven. “De prijzen zijn zachter dan op veel andere plekken. Voor een cocktail betaal je zes tot acht euro. Ook zo kan je een diverser publiek aanspreken.”