Gentrepreneur Persmoment-11-min

In Gent start elke werkdag een student een onderneming

GENT - Meer studenten dan ooit hebben een eigen onderneming. In Gent zijn er afgelopen academiejaar 254 ondernemingen opgericht door student-ondernemers - minstens één voor elke werkdag. Velen van hen zetten hun onderneming voort na hun studies. Student-ondernemers dragen dus meer dan ooit bij tot de economie en de samenleving.

Dat viert de campagne ‘Generation Entrepreneur’, die het brede publiek wil tonen dat het loont om te investeren in jong ondernemerschap, iets waar Stad Gent en de Gentse hogeronderwijsinstellingen al bijna 10 jaar in pionieren. De campagne werd woensdag afgetrapt door Gents burgemeester Mathias De Clercq en schepen van Economie Sofie Bracke. Jongeren zijn er het gezicht van.

Steeds meer student-ondernemers

De vaststelling dat studenten in Gent steeds vaker een onderneming starten, komt van Gentrepreneur, een samenwerking van de Gentse hogeronderwijsinstellingen en Stad Gent. Zo zien de drie hogeronderwijsinstellingen die Gentrepreneur oprichtten - Arteveldehogeschool, HOGENT en de Universiteit Gent - dat het afgelopen jaar maar liefst elke werkdag een onderneming werd opgericht door een student in Gent.

In Gent is er op dit moment 12 VTE over de verschillende organisaties actief bezig met het ondersteunen van die ondernemende studenten. Zij werken intensief samen: "Door expertise te delen winnen de competentiecentra van de onderwijsinstellingen die zich bezig houden met het coachen van student-ondernemers aan kennis. Door netwerkevents en workshops samen te organiseren en basisinfo samen ter beschikking te stellen worden ze slagkrachtiger en efficiënter. Zo worden steeds meer studenten geïnspireerd en neemt ook het aantal studenten dat een ondernemende ervaring opdoet voortdurend toe. We kunnen dus absoluut spreken van een ondernemende generatie."

[gallery type="rectangular" ids="81368,81371"]

Impact

De jonge ondernemers creëren echte meerwaarde voor de economie en de samenleving. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de winnaars van de Gentrepreneur Awards 2020. Machtige Maker Brent De Meulenaere bedacht een bolvormige balpen waarmee ook mensen met schrijfmoeilijkheden overweg kunnen. Geduchte Groeiers Maybritt Devriese en Ruslan Podgaetskiy van Davai maken en verkopen veganistische dumplings. Duurzame Duizendpoten Colin Deblonde en Lukas Marivoet van Dripl bedachten een automaat die dranken verdeelt, maar enkel aan mensen die een hervulbare fles bij zich hebben.

Ze ondernemen vanuit een passie, zo bewijst ook Gentrepreneur Student Ondernemer van het jaar Tibo Ceulers. Met zijn productiehuis toont hij dat je op elk moment kan beslissen van je passie je beroep te maken. Ilka Tillekaerts van AmuseeVous, Inspirerend Initiatief, toont tot slot dat er nog heel wat andere initiatieven in de stad ondernemende studenten en jongeren ondersteunen.

Campagne

De campagne Generation Entrepreneur, gesteund door de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, toont deze en veel meer jongeren. Ze loopt op affichage, tram en bus en krijgt een online verlengstuk. Woensdag overhandigden burgemeester De Clercq en schepen Sofie Bracke bovendien de sjerp van de stad aan de jonge ondernemers die het gezicht zijn van de campagne.

Meer informatie over de campagne vind je op de website www.gentrepreneur.gent/gen-e.

Foto's: PIC@MEDIA