De bedrijfswinst vóór afschrijvingen (REBITDA) groeide met 10% tot 208 miljoen euro. De winstgevendheid nam licht toe, met een marge van 14,2% op de omzet.
LLBG investeerde in 2024 maar liefst 192 miljoen euro in nieuwe productie- en opslaginfrastructuur, onder andere in België, Tsjechië en Roemenië. Ook werd een belangrijke stap gezet richting de Amerikaanse markt met een joint venture – een samenwerking waarbij twee bedrijven elk de helft inbrengen – met het Amerikaanse Bakery de France.
Volgens CEO Guido Vanherpe blijft de groep focussen op duurzame, winstgevende groei: “We blijven inzetten op innovatie, kwaliteit en capaciteit om onze groei te versnellen. Daarbij investeren we jaarlijks ongeveer 200 miljoen euro.”
Succesvolle productlanceringen
De groei werd breed gedragen over alle productcategorieën. LLBG lanceerde onder meer het duurzame broodassortiment Rustik bij Delhaize, met tot 40% minder CO₂-uitstoot. Panos vernieuwde het bekende broodje Smos onder de naam REMIX, wat aansloeg bij het grote publiek. Daarnaast bleven de populaire producten zoals donuts, rustieke broden, Schiacciata en Börek het goed doen in verschillende markten.
Lees ook: Guido Vanherpe van La Lorraine Bakery Group wint leiderschapsaward
Op vlak van duurzaamheid maakt LLBG stevige vooruitgang. De CO₂-uitstoot van de eigen activiteiten daalde in 2024 met 22% ten opzichte van het referentiejaar. Tegen 2030 wil het bedrijf die uitstoot met 25% verminderen. Voor de uitstoot van toeleveranciers en klanten mikt LLBG op een reductie van 18%.
Om die doelstellingen te halen, werkt het bedrijf aan energiebesparende projecten en gaat het partnerships aan met leveranciers. In 2025 sluit de groep zich aan bij het Sustainable Wheat Initiative Europe, om de milieu-impact van aangekochte tarwe met 30% te verlagen.
Vooruitzichten
Voor 2025 verwacht LLBG opnieuw een omzetgroei van 8 à 10%. Nieuwe investeringen in België, Italië, Tsjechië en Turkije moeten die groei mogelijk maken. Ook de samenwerking met Bakery de France zal vanaf 2025 volledig in de cijfers zichtbaar zijn.
Daarnaast wil het bedrijf digitaler en efficiënter gaan werken. Met een nieuwe werkgeverscampagne hoopt LLBG dit jaar 300 extra medewerkers aan te trekken. Opleiding en ontwikkeling van het personeel blijft een speerpunt.