van de velde bh

Lingerie van Van de Velde gaat online

SCHELLEBELLE - Het heeft veel voeten in de aarde gehad maar de voorbije dagen ging Van de Velde met zijn aanbod van lingerie ook online. Voor de aankoop van een Marie Jo of een Prima Donna hoeven dames en meisjes dus niet meer noodzakelijk naar de winkel. De e-commerce strategie werd intern lang in twijfel getrokken, maar nu wordt de omnichannel benadering dus uitgerold.

Voorlopig wordt de e-commerce aanpak beperkt tot een aantal landen. Klanten uit België, de VS, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland komen als eersten aan de bak. CEO Edwin Van Laethem zegt er meteen bij dat de e-commerce niet ten koste mag gaan van de klassieke retail verkoop. De prijzen on- of offline worden op eenzelfde niveau gehouden. De e-commerce wordt eerder gezien als een bonus die voor de vooropgestelde maar niet gerealiseerde groei van 5 procent moet zorgen.

Bij Van de Velde raakte nog bekend dat CFO Bart Rabaeys eind dit jaar het bedrijf verlaat. Hij werkte voor Van de velde sinds 2016, en is nu naar eigen zeggen aan een nieuwe uitdaging toe. Beide partijen -het bedrijf en de CFO- benadrukken dat ze in de beste verhoudingen afscheid nemen. Analisten houden er een andere mening op na en vermoeden dat de zwakke resultaten en het gemis aan groei aan de basis liggen van een echtscheiding. Van de Velde was in 2017 goed voor een omzet van 205 miljoen euro en een netto winst van 34 miljoen. De cijfers van 2018 zullen zo goed als zeker een terugval laten zien van beide indicatoren. Ook het aandeel kijkt al een jaar meer naar beneden dan naar boven.