Lotus slachtoffer van eigen succes Foto: Belga

Lotus slachtoffer van eigen succes: speculooskoekje wordt wereldwijd té populair, vraag kan pas in 2026 bijgebeend worden

Het speculooskoekje wordt zó populair dat het Lembeekse Lotus Bakeries met haar productie niet kan volgen. Het is wachten op een nieuwe fabriek in Thailand om de wereldwijde vraag naar het “koekje voor bij de koffie” bij te benen.

Uitstekende jaarcijfers: check. Een hoger dividend voor de aandeelhouders: check. Stijgende omzetcijfers, meer nettowinst, mooie vooruitzichten voor de verkoop: check, check, check. Lotus Bakeries maakte jaarcijfers bekend die de concurrentie doet schuimbekken. Toch bleven de champagneflessen in de koelkast bij de Kaprijkse koekjesbakker. Ondanks de uitstekende jaarcijfers tuimelde het aandeel van de Lotus Bakeries met 6,3 procent. Het Belgische bedrijf tekende zo zijn grootste beursverlies op in vijf jaar tijd. De reden: het speculooskoekje is wereldwijd zó populair geworden dat Lotus de vraag niet kan bijbenen.

Biscuit + coffee = biscoff

Om de mondiale markt te veroveren werd het speculoosje voor bij de koffie omgedoopt tot Biscoff, een samentrekking van biscuit en coffee. Met succes, want de vraag naar het koekje steeg vorig jaar met 21 procent. Die groei kon Lotus in 2024 nog bijbenen, maar nu het koekje instaat voor meer dan de helft van de omzet van het hele bedrijf, loopt de productiecapaciteit mank. Zo kan Lotus dit jaar niet in de vraag voorzien. Daarop is het wachten op de opening van een nieuwe fabriek in Thailand, die gepland staat in het voorjaar van 2026. Het is niet de eerste buitenlandse vestiging die Lotus opent; in Amerika rolt er al Belgisch speculoos van de band.

De totale omzet steeg vorig jaar bij Lotus Bakeries met 15,9 procent tot 1,23 miljard euro. Lotus Natural Foods, goed voor een kwart van de omzet, klom met 16 procent. Lotus Local Heroes, vooral gericht op de Belgische markt en bekend van de Suzy-wafels, steeg met 5 procent. De nettowinst steeg vervolgens met 19 procent naar 156,3 miljoen euro. Een verrassing zat ook in de forse stijging van het dividend. Lotus zal op de aandeelhoudersvergadering in mei voorstellen om er 18 euro per aandeel bij te doen tegenover het vorige boekjaar, om tot een brutodividend van 76 euro te komen.