LIV_IN3A4906

Marie Méro viert 50 jaar Belgische mode

AALTER - In 1971 zag de Van der Elst NV het licht in Aalter. Vanuit een klein atelier aan huis groeide het bedrijf uit van een klein zelfstandig label naar een ware Belgische modebrand. Vandaag heeft Marie Méro maar liefst 9 conceptstores op A-locaties, een goed draaiende webshop en meer dan 150 verkooppunten bij multibrandstores in binnen- en buitenland.

In 2012 geven oprichters Jean Van der Elst en Paula Taghon de fakkel door aan hun 2 zonen. De broers Steven en Ruben delen een lange geschiedenis samen en het ziet ernaar uit dat ze samen nog een lange toekomst voor de boeg hebben. “De grote troef van onze samenwerking is dat we zo verschillend zijn en tegelijk op dezelfde golflengte zitten”, zegt Ruben. “Als kind had ik nooit kunnen denken dat we samen het bedrijf van onze ouders zouden verderzetten. En toch voelt het natuurlijk aan. Het ouderlijk huis paalde aan het atelier zodat we tijdens de schoolvakanties altijd onze ouders zagen, al waren ze aan het werk, van ’s morgens tot ‘s avonds.”

Dat familiale gevoel zit diep ingeworteld in het DNA van Marie Méro. Jean en Paula brengen nog regelmatig een bezoek aan de showroom in Aalter. Niet om de heren te controleren, wel om te genieten van het teamgevoel dat er heerst op de werkvloer. “Luisteren naar het team en naar onze klanten. Daar kan je als merk het verschil maken”, zegt Steven Van der Elst, zaakvoerder Marie Méro.

25 jaar groei

De wortels van Marie Méro gaan terug tot het jaar 1971 toen Jean Van der Elst zijn beroep als vertegenwoordiger opzegde om zijn eigen modebedrijf te starten. De eerste campagnebeelden maakte Van der Elst zelf en familieleden deden dienst als model. In 1995 verhuisde de productie vervolgens naar het buitenland en zo’n 10 jaar later opende de eerste Inno corner in Inno Galeria Nieuwstraat.

In 2007 werd Rosie’s omgedoopt tot Marie Méro en drie jaar later opende de allereerste Concept Store in Knokke de deuren. Inmiddels heeft Marie Méro 9 winkels waarvan sinds 2010 één op de Vogelmarkt in Gent. Enkele jaren geleden, in 2019, onderging het merk een heuse rebranding. Sindsdien kleedt het vrouwen over generaties heen.

Dit jaar is het tijd voor feest en blikt het bedrijf terug op 50 jaar Belgische mode en fantastische familiemomenten. Dit doet het met een “50 years newspaper” vol verhalen en insights over het merk.

Ook Geertje, Retail Manager op pensioen, komt aan het woord: “Toen ik in 2008 bij Marie Méro begon, heb ik nooit durven dromen dat we zouden uitgroeien tot het modebedrijf dat we vandaag zijn. Het lijkt wel gisteren dat we besloten om onze eigen Marie Méro corners te maken in de Inno. Dat was een eerste stap naar onze eigen winkels. Ik ben megafier op wat ik bij Marie Méro heb kunnen realiseren. Onze allereerste shop in Knokke was een schot in de roos. Nog steeds trouwens vandaag (glundert van trots). Dat we vandaag 9 eigen shops hebben waarvan eentje in Maastricht is het resultaat van teamwerk. Want samen sta je sterk”

Drie nieuwe winkels in coronajaar

Ook tijdens de lockdowns heeft Marie Méro niet stilgezeten. Ruben: “Tijdens de coronacrisis hebben we drie winkels geopend. Die beslissing was genomen voor corona toesloeg, maar we hebben de plannen laten doorgaan.”

“Op dit ogenblik verkopen we via vier kanalen: de multimerkenwinkel, onze eigen winkels, de Inno corners en de webshop. In januari 2020 hebben we onze website vernieuwd, net op tijd voor de coronacrisis die de online-verkoop in een stroomversnelling gebracht heeft. Het heeft uiteraard de dalende verkoop door de sluiting van de winkels niet kunnen opvangen, maar we hebben wel aan damage-control kunnen doen.”

“We hebben natuurlijk heel wat toekomstplannen, maar gaan nu vooral focussen op het op punt zetten van de recent geopende winkels en het lanceren van onze wintercollectie 21″, vult steven aan. “We willen gezond groeien en elke investering gebeurt doordacht. We zijn ambitieus, maar niet roekeloos.”