Uitbater Kwong Lee Uitbater Kwong Lee. — © fvv

“Michelin beveelt ons al aan sinds 2011”: Japans restaurant is verhuisd naar pand waar bekende bakkerij in zat

De beste Japanse keuken in Gent vond je volgens de Michelingids altijd in de Hoogpoort, bij Amatsu. Maar het restaurant sloot in december de deuren omdat zijn huurcontract afliep. Eind maart ging Amatsu open op een nieuwe plek. “De locatie is geweldig.”

Zocht je in de Michelingids de beste plek in Gent om de Japanse keuken te proeven? Dan kreeg je meteen Amatsu aanbevolen. Het restaurant in de Hoogpoort was jarenlang de plek voor liefhebbers van Japans eten. “Ze bevelen ons al aan sinds 2011”, zegt uitbater Kwong Lee.

Midden december moesten de uitbaters hun pand in de Hoogpoort achter zich laten. “Het huurcontract was afgelopen”, vertelt de uitbater. Lee wou zijn zaak wel graag verderzetten en ging op zoek naar een ander pand. Hij vond uiteindelijk wat hij zocht in de Nederkouter.

Lunch en diner

Eind maart ging Amatsu daar open in een soort pop-upversie. Het restaurant zit in het pand waar vroeger bekende bakkerij Damme zat. Klanten kunnen er al genieten van de lekkere keuken, maar zitten nog niet in een volledig afgewerkt restaurant. “Er is inderdaad nog wel wat werk”, zegt Lee.

Uitbater Kwong Lee. Foto: fvv

“Boven is alles klaar”, vertelt hij. “Daar hebben we nu twintig zitplaatsen en kunnen we al klanten ontvangen. Nu zijn ze nog druk in de weer met de benedenverdieping. We hopen dat alles binnen anderhalve maand volledig af is.”

Als alles af is, willen de uitbaters zowel lunch als diner aanbieden. “Beneden zullen de klanten kunnen langskomen voor een snelle lunch, boven voor een diner”, zegt Lee. “We willen op termijn dus beiden aanbieden. Op het menu staan de zaken die klanten gewoon zijn: eend, zalm, tempura, kip teriyaki en een klein assortiment sushi en sashimi.”

Bruisend

Lee is heel tevreden over de nieuwe locatie van zijn restaurant. “Het is een bruisende buurt. We liggen vlak bij het kruispunt met de Verlorenkost. We blijven ook even goed bereikbaar als vroeger”, zegt hij.

De uitbater is vooral blij dat zijn restaurant niet te lang gesloten is gebleven. “We wilden zo snel mogelijk ons vast cliënteel weer kunnen ontvangen”, zegt Lee.