Nieuws Oost-Vlaanderen Miljoenenproject transformeert CO2 tot groene grondstof in North Sea Port

Miljoenenproject transformeert CO2 tot groene grondstof in North Sea Port

Miljoenenproject transformeert CO2 tot groene grondstof in North Sea Port

GENT – Tien private en publieke partners gaven vandaag het startschot voor het North-C-Methanol project. Samen zullen ze jaarlijks de CO2-emissie met 140.000 ton verminderen en 44.000 ton groene methanol aanmaken voor de lokale chemische en duurzame energieindustrieën en als brandstof voor schepen en treinen. Ter vergelijking: bijna 6 miljoen bomen zorgen per jaar voor dezelfde hoeveelheid CO2-reductie. Het is de grootste hernieuwbare waterstof-naar-methanolconstructie ter wereld.

North-C-Methanol is de eerste grootschalige demofabriek die kadert in het North-CCU-Hub programma, en is meteen goed voor een investering van 140 miljoen euro. Het programma wil op termijn een totale jaarlijkse emissiereductie van 1 miljoen ton CO2 realiseren in North Sea Port. Vandaag ondertekenden de tien private en publieke partners de formele samenwerkingsverbintenis voor het North-C-Methanol project. De private partners zullen samen met PMV een groot deel van de investeringen dragen, en er wordt ook gekeken naar Vlaamse en Europese steun.

Grootste installaties in hun soort

North-C-Methanol voorziet in de bouw van twee grootschalige demofabrieken en ondersteunende infrastructuur op het schiereiland Rodenhuize in North Sea Port. De eerste installatie, een elektrolyser van 65 megawatt, wordt opgetrokken op de terreinen van ENGIE. Deze waterstoffabriek zal water via windenergie omzetten in groene waterstof en zuurstof.

De tweede installatie, een methanolfabriek van Proman, zal deze groene waterstof gebruiken om de opgevangen CO2-uitstoot van grote lokale industriële spelers zoals ArcelorMittal, Alco Bio Fuel en Yara om te zetten naar groene methanol. De lokale chemische industrie en hernieuwbare brandstofindustrie, waartoe Cargill behoort, neemt de methanol op haar beurt af als groene grondstof of brandstof voor schepen en treinen. David Cassidy, CEO van Proman: “We zijn enthousiast om het potentieel van methanol als zuivere brandstof voor de toekomst verder te ontwikkelen. Groene methanol biedt een belangrijke kans om de kloof te overbruggen van fossiele naar hernieuwbare energie.”

 

Circulair pronkstuk

North-C-Methanol is een knap staaltje van duurzame industriële symbiose: de grondstoffen worden lokaal gewonnen én de eindproducten en nevenstromen lokaal ingezet. In North Sea Port wordt een eigen nieuwe circulaire economie gecreëerd: afval van het ene bedrijf vormt grondstof voor een ander bedrijf. Alle nevenproducten van de methanolproductie zoals zuurstof, warmte en water worden ook lokaal hergebruikt. Dat zorgt voor een unieke en ver doorgedreven industriële én circulaire integratie.

Het Gentse deel van North Sea Port is bovendien dé uitgelezen locatie volgens Daan Schalck CEO van North Sea Port: “Er is veel industriële CO2 -uitstoot die opgevangen kan worden, een hoogspanningsconnectie en er zijn veel potentiële afnemers van groene methanol.”

Impact op wereldniveau

Het project is uniek omwille van zijn schaalgrootte. De elektrolysecapaciteit zal maar liefst 6 keer omvangrijker zijn dan het grootste systeem dat momenteel wereldwijd actief is. North-CCU-Hub voorziet in een graduele opschaling van de North-C-Methanolcapaciteit van 65 MW in 2024 naar 600 MW in 2030. En ook in een innovatieprogramma waarbij nieuwe technologieën, markten en producten zoals ammoniak, mierenzuur, vetzuren, esters en proteïnen geleidelijk aan zullen worden ontwikkeld en geïntegreerd.

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Meest gelezen in deze regio