Met Refive zamelt e5 k meer kledij in dan het verkoopt, door een combinatie van hergebruik, herstelling en recyclage. De strategie biedt volgens Comeos een antwoord op de overconsumptie van kleding.
“Bij e5 willen we de positieve impact van mode maximaliseren. We ontwerpen, produceren en verkopen kleding die mensen graag, vaak en langdurig dragen. Ecodesign, tijdloze collecties en onze retouche- en hersteldiensten maken dat mogelijk”, zegt CEO Peter De Sutter. E5 zamelt via de Refive-actie jaarlijks meer dan 800.000 kilogram kleding in, of ruim 3 miljoen stuks. Door een samenwerking met Oxfam brengt e5 “meer kledingstukken opnieuw in omloop dan we zelf nieuw verkopen”.
“Hun strategie gaat veel verder dan inzameling alleen: ze verlengen de levensduur van kleding via herstel en hergebruik, zetten in op recyclage van oude materialen tot nieuwe producten, en creëren tegelijk sociale meerwaarde via hun samenwerking met Oxfam”, vult juryvoorzitter Gino Van Ossel aan.
MediaMarkt en D’Ieteren vervolledigen het podium. Electronicaketen Mediamarkt lanceerde een winkelconcept gewijd aan e-mobiliteit en holding D’Ieteren startte een Mobility Center in Anderlecht dat “de klassieke autodealer heruitvindt”.