Jan Boone (links) en Dirk Van de Put Jan Boone (links) en Dirk Van de Put lanceren een Côte d’Or-reep met speculaassmaak. © nba

Mondelez en Lotus bezegelen samenwerking met nieuwe chocoladereep: “Maar er komt geen overname, Lotus is te duur”

Het Belgische chocolademerk Côte d’Or krijgt een nieuwe variant: eentje met Lotus Biscoff speculoos in verwerkt. Het is een van de eerste zichtbare samenwerkingen tussen concurrenten Mondelēz en Lotus Biscoff. “Maar er komt geen overname, Lotus is te duur.”

Een mailtje van Jan Boone naar Dirk Van de Put. Een mailtje van een Oost-Vlaming naar een Antwerpenaar: het zou geen nieuws zijn ware het niet dat Boone aan het hoofd staat van Lotus Bakeries en Van de Put aan het hoofd van Mondelēz — het Amerikaanse voedingsbedrijf dat Philadelphia, Milka maar ook Côte d’Or op de markt bracht. Ze zijn elkaars concurrenten, maar een gemeenschappelijke taal en afkomst maakten de weg vrij voor een samenwerking.

“Toen Van de Put nog CEO van McCain frietjes was, zag ik geen opportuniteiten. Maar zodra hij CEO werd van één van de grootste koekjes- en chocoladeproducent ter wereld, zag ik wél mogelijkheden”, klinkt het daarover bij Boone. Van de Put die in Amerika woont, vloog maandag naar ons land om in Lembeke op de terreinen van Lotus Bakeries de eerste concrete samenwerking voor ons land te presenteren: Côte d’Or met Biscoff speculoos.

Eerder al werd in het Verenigd Koninkrijk Cadbury chocolade met Biscoff gelanceerd en in zo’n achttien landen wordt nu ook Milka chocolade met Biscoff uitgerold. Maar voor ons land wordt het dus in de eerste plaats Côte d’Or. “Côte d’Or is een Belgisch merk waar veel kinderen mee opgroeien en het daarna als volwassene zelf in huis halen. De chocolade is in zeven van de tien huishoudens aanwezig”, klinkt het bij beide merken. Al is dat Belgisch kantje relatief. De 142 jaar oude chocoladereep is al sinds 2012 in Amerikaanse handen en wordt voornamelijk in Polen geproduceerd.

Lotus Bakeries

  • Opgericht 1932 in Lembeke

  • Kleinzoon Jan Boone staat sinds 2012 aan het roer

  • Omzet 600 miljoen euro

  • Produceert 11,5 miljard koekjes per jaar

  • Wil het derde best verkochte koekje worden

Thee-land Indië

De samenwerking tussen Mondelēz en Biscoff moet een win-win zijn voor beide merken, zeggen de CEO’s. Al is vooral de winst voor Lotus Bakeries duidelijk. Niet alleen kunnen ze zo hun merk vasthangen aan één van de grootste voedingsbedrijven ter wereld, ze krijgen zo ook een voet aan de grond in Indië — waar Mondelēz een uitgebreid distributienetwerk heeft en Lotus al jaren niet veel groeimarge kent.

Van de Put is alvast overtuigd van het potentieel: “Als Biscoff binnen de vijf jaar geen 100 miljoen euro omzet draait in Indië, zullen we teleurgesteld zijn.” Al is er nog wel een euvel, zegt Boone. “We zijn er goed in geslaagd om Lotus te positioneren als een koekje voor bij de koffie. Maar Indië is natuurlijk een thee-land.” Naast afzetmarkt Indië ziet Lotus Bakeries ook een oplossing voor zijn ijsjesmerk. “Een zeer moeilijk product als het gaat om logistiek. Ook hierin zullen we met Mondelēz samenwerken.”

Jan Boone (links) en Dirk Van de Put lanceren een Côte d’Or-reep met speculaassmaak. © nba

Chocolade als groeimotor

Voor snackreus Mondelēz is de samenwerking minder voor de hand liggend. Van de Put wijst erop dat vooral in de afdeling chocolade er nog groeimarge is. “Voor de categorie koekjes zijn we al nummer één in de wereld, voor chocoladeproducten zijn we na Mars de grootste. Bovendien zien we dat chocolade een van de groeimotoren is. Ondanks de duurdere cacaoprijzen, blijven mensen chocoladeproducten consumeren. Én we zien dat mensen heel merktrouw zijn, ze stappen niet zomaar over op een goedkoper huismerk bijvoorbeeld. We zien die markt de komende jaren dus verder groeien.”

Mondelez

  • Sinds 2017 is Vlaming Dirk Van de Put CEO van het voedingsconglomeraat

  • Hoofdzetel in Chicago

  • Heeft sinds 2012 Kraft Foods in de portefeuille en dus ook Côte d’Or

  • Oreo en Chips Ahoy zijn respectievelijk beste en tweede beste verkochte koekje

  • Omzet 36,5 miljard dollar

Al zou de samenwerking geen begin zijn van een volledige overname, zeggen zowel Boone als Van de Put. “Dat is niet de bedoeling. We kunnen elkaar versterken zoals het nu is. Bovendien moet je maar naar de beurswaarde kijken om te weten dat Lotus Bakeries een heel duur bedrijf is”, zegt Van de Put nog. Ook bij Lotus Bakeries klinkt het vastberaden. “We zijn een onafhankelijk beursgenoteerd familiebedrijf en het is onze intentie dat te blijven”, aldus Boone.