Zulte_AlwaysKeepControl (1)

Napoleon Sports & Casino focust met nieuwe campagne op belang van verantwoord spelen

AALST – De wedstrijd Cercle Brugge – SV Zulte Waregem van zondagavond staat helemaal in het teken van “verantwoord spelen”. Op initiatief van hoofdpartner en shirtsponsor Napoleon Sports & Casino spelen beide teams die avond in aangepaste shirts waarbij het logo van Napoleon vervangen wordt door het opschrift “Always Keep Control”. Ook KAA Gent draagt dit weekend een aangepaste wedstrijdoutfit met dezelfde boodschap.

Voor Napoleon Sports & Casino staat het thema van verantwoordelijk spelen hoog op de agenda. De Belgische aanbieder en marktleider van online kansspelen, met hoofdkantoor in Erembodegem (Aalst), wil in alle transparantie spreken over de risico’s verbonden aan kansspelen. Het werkt hiervoor ook samen met haar partners in het Belgisch voetbal: SV Zulte Waregem, Cercle Brugge en KAA Gent.

De nieuwe campagne wordt gelanceerd tijdens het weekend van 22 en 23 januari wanneer de drie hierboven vermelde teams tijdens de 23ste speeldag van de Belgische Jupiler Pro League zullen aantreden in aangepaste wedstrijdshirts. Concreet besliste Napoleon om haar logo die dag te vervangen door de gelijknamige campagneslogan “Always Keep Control”, die wijst op het belang van entertainment in een gecontroleerde en veilige omgeving.

Ook op de ledboarding rond het veld zal deze krachtige boodschap verschijnen. Deze zal bovendien voor de rest van het seizoen ook te zien zijn tijdens de thuiswedstrijden van Cercle Brugge, SV Zulte Waregem en KAA Gent.

Problematiek van kansspelen moet steeds bespreekbaar blijven

Spanning en entertainment in een veilige, beschermde omgeving. Dat is waar Napoleon voor wil staan. Kansspelen moeten entertainend blijven, maar ze mogen nooit uitgroeien tot negatieve of traumatische ervaringen. Uit data afkomstig van de nationale gezondheidsenquête uitgevoerd door Sciensano, blijkt dat de overgrote meerderheid van de Belgische spelers op een verantwoorde en recreatieve manier geniet van online entertainment. Dezelfde enquête toont echter ook dat 0,9% van alle spelers soms problematisch of zelfs risicovol gedrag vertonen.

“De overgrote meerderheid van al onze spelers geniet vandaag op een verantwoorde manier van onze sportweddenschappen, ons online spelaanbod en onze casinospelen in fysieke arcades en casino’s. Verantwoord entertainment is een absolute prioriteit voor ons en daarom willen we bij Napoleon onze ogen niet sluiten voor de mogelijke problematiek die zou kunnen optreden wanneer spelers de controle zouden verliezen”, zegt CEO Tim De Borle daarover. 

“Wij zijn transparant en constructief en willen in dialoog treden. We nemen ook in deze materie ten volle onze verantwoordelijkheid. Daarom nemen we ook eigen initiatieven zoals deze nieuwe campagne om in alle openheid over deze thema’s te kunnen spreken en iedereen te sensibiliseren over het thema.”

AI helpt problematisch gedrag herkennen

Om het probleem van verslaving, hoe beperkt ook, te voorkomen zet Napoleon niet enkel in op sensibilisering. Het Aalsters bedrijf gebruikt ook data en artificial intelligence (AI) om problematisch gedrag te herkennen en op die manier snel te kunnen ingrijpen.

Hiervoor integreerde Napoleon Sports & Casino het specifieke softwareprogramma Mentor op haar website. Deze op AI- gebaseerde tool van de Duitse serviceprovider Neccton, is een programma waarmee afwijkend en problematisch speelgedrag opgespoord en begeleid wordt. Een nieuwe en belangrijke stap in de optimale onlinebescherming van de speler.

Cercle-Essevee staat helemaal in het teken van verantwoord spelen

De boodschap “Always Keep Control” verwijst dus naar het belang van gecontroleerd spelen in een veilige omgeving. Om de nieuwe campagne rond verantwoord spelen bij het grote publiek te lanceren, worden aangepaste shirts voorzien tijdens de match zondag tussen Cercle Brugge en SV Zulte Waregem. Door het partnerschap dat Napoleon als shirtsponsor met beide teams heeft, zal de boodschap “Always Keep Control” zondagavond gedurende de hele match zichtbaar zijn voor alle fans en kijkers. Ook KAA Gent, dat zaterdag een uitwedstrijd speelt tegen Charleroi, speelt met dezelfde boodschap achteraan op het shirt.

“Via onze partnerships in het Belgisch voetbal bereiken we een zeer groot publiek. Voor ons is het dan ook uitermate belangrijk dat onze partners dezelfde waarden uitdragen als ons bedrijf”, verduidelijkt De Borle. “Het feit dat ze alle drie hun schouders mee zetten onder dit initiatief toont aan dat ze de maatschappelijke dialoog niet schuwen. Ik ben dan ook enorm blij dat we met hen kunnen samenwerken om gevoelige thema’s zoals risicovol speelgedrag en verslaving bespreekbaar te maken bij het grote publiek.”

Ook voor Eddy Cordier, CEO van Essevee en voor Ben Lambrecht, CEO van Cercle Brugge, is de boodschap duidelijk: “Zonder controle, geen topsport en dus ook geen voetbal. Zowel onze spelers als onze supporters gaan steeds tot het uiterste tijdens de match, maar voor beiden geldt dat je steeds de controle moet kunnen behouden. Het kan nooit de bedoeling zijn om schade te berokkenen aan andere spelers, supporters of infrastructuur, voetbal is entertainment en moet plezant blijven. Hetzelfde geldt voor kansspelen”, aldus beide heren.