Rayon sfeerbeeld

Nieuwe online supermarkt zet in op service en beleving

GENT - Smartmat, het bedrijf achter de Belgische maaltijdbox Foodbag, start vandaag met een online supermarkt. Volgens business unit manager Mattias Decuypere zet Rayon volop in op service en beleving, waarbij het voorrang geeft aan producten van dichtbij. “We staan met heel veel goesting in dit project, en dat voelen onze klanten.”

Rayon is de eerste online supermarkt in België die nationale dekking biedt. Voor klanten in Vlaanderen en Brussel belooft Rayon next day delivery: wie voor 18 uur bestelt, krijgt zijn boodschappen de dag erna thuis bezorgd. In Wallonië levert Rayon voorlopig drie keer per week aan huis. Business unit manager Mattias Decuypere: “We zijn een op-en-top Belgisch bedrijf, dus leveren we in heel België.”

Volgens Decuypere wil Rayon het leven van zijn klanten makkelijker maken: “Onze webshop is heel gebruiksvriendelijk, zodat je snel en makkelijk je boodschappen doet. Tegelijk nemen we ook keuzestress bij de klant weg. We hebben een breed en tegelijk ook heel overzichtelijk aanbod, waarbij we voor elk product een beperkt aantal varianten hebben geselecteerd. Waarom zou je als klant moeten kiezen uit twintig soorten eieren?”

Beleving en service

Rayon zet tegelijk sterk in op beleving en service. Decuypere: “We staan met heel veel goesting in dit project. En dat gaan onze klanten voelen. Leuke teksten, mooie foto’s en boeiende blogartikels op de website, koeriers die hun boodschappen met veel plezier bezorgen en medewerkers die hen meteen verder helpen als er een keertje iets niet helemaal goed loopt.”

Lokale producten

Net zoals Foodbag geeft ook Rayon voorrang aan kwaliteit en producten van dichtbij. Decuypere: “We werken samen met veel leveranciers en producenten uit België en omringende landen, die we goed kennen. We brengen graag het verhaal over de herkomst van hun producten. We kiezen vaak ook voor minder bekende merken, die minstens dezelfde kwaliteit als de grotere merken bieden. Daardoor kiezen we voor meer duurzame producten van dichtbij.”

Volgens Smartmat CEO Stéphane Ronse wil het bedrijf met Rayon op die manier een sterk en Belgisch e-commerce verhaal uitbouwen: “We verwachten de komende jaren een shift in het retaillandschap. Verse voeding is de volgende golf in e-commerce, na elektronica en kledij. Steeds meer mensen bestellen hun boodschappen online, omdat het hen zo veel tijd uitspaart. Met Rayon willen we die mensen aanspreken die graag Belgisch kopen en houden van gemak, kwaliteit en topservice.”