Améro werd oorspronkelijk ontwikkeld door enkele studenten die het drankje als studentenproject lanceerden. Het recept, dat volgens hen al generaties in de familie bestaat, bleek een succes. In de regio Poperinge en Westvleteren werd Améro al snel een begrip en kreeg het een plek in tal van horecazaken en drankenhandels. Door tijdgebrek besloten de oprichters echter om het merk over te laten.
Via ondernemersorganisatie Unizo kwamen Olivier en Michael in contact met elkaar. Olivier is medezaakvoerder van Cuisino Royale Catering en Michael heeft een eigen interieurzaak Home Bedding in Olsene. Vooral Olivier speelde al langer met het idee om een eigen aperitief op de markt te brengen.
Meteen verkocht
“Na wat onderzoek kwamen we al snel bij Améro uit”, zegt Olivier. “Na een eerste degustatie waren we meteen verkocht. De smaak is wat bitterzoet en bevat een vleugje sinaasappel. Het ligt een beetje in de lijn van Picon, maar is zachter van smaak.”

In tegenstelling tot massaproducten zoals Picon of Apérol blijft Améro een kleinschalig en ambachtelijk product. “We willen geen supermarktproduct worden”, zegt Michael. “Onze focus ligt momenteel voornamelijk op horecazaken en drankenhandels, zodat het authentieke aan Améro bewaard blijft. We willen stapsgewijs groeien en goed nadenken over de zaken waarmee we in zee willen gaan.”

Steeds meer dertigers vinden hun weg naar aperitieven zoals Campari, Picon of Apérol. Met Améro willen Michael en Olivier daarbij aansluiten. “Améro is ook ideaal om bij hapjes te serveren. Het is een aperitief waar veel mee te doen valt. De komende tijd gaan we ons dan ook volop inzetten om zo veel mogelijk degustaties te doen en samenwerkingen met horeca aan te gaan.”
“De smaak is wat bitterzoet en bevat een vleugje sinaasappel. Het ligt een beetje in de lijn van Picon, maar is zachter van smaak”
Olivier Verbert
Momenteel wordt Améro nog gebotteld in Vleteren, en hoewel de ondernemers ervan dromen om het eventueel op termijn zelf te bottelen, is dat voorlopig nog toekomstmuziek. “Eerst willen we het merk sterker maken en strategisch laten groeien”, zegt Michael. “We zijn bijvoorbeeld ook nog op zoek naar samenwerkingen met mixologen om er een lekkere cocktail mee te maken.”