Op 58 % van winkelsbestand heeft e-commerce geen enkele invloed

aaaaessoshop

De negatieve impact van e-commerce op fysieke winkels wordt vandaag overdreven. De winkelleegstand in Vlaanderen wordt vaak toegeschreven aan het succes van e-commerce, maar dat is onterecht zo blijkt uit een onderzoek van Locatus en Geo Intelligence, de Gentse start-up die een tool kheeft ontwikkeld om retailomzetten te analyseren en te voorspellen (http://www.madeinoostvlaanderen.be/nieuws/geo-intelligence-voorspelt-retailomzetten-met-wiskundige-precisie/) .

“In de Vlaamse periferie is de penetratie van e-commerce in het algemeen lager dan in grootsteden en steden, door een goed bereikbare perifere retailconcentratie die ervoor zorgt dat de consument zich nog niet uitsluitend op onlineaankopen richt. Ook het platteland hinkt in het domein van e-commerce nog achterop", klinkt het.

In de dienstensectoren waarvan het winkelpark het meest getroffen is door e-commerce (reizen, banking) lopen de onlinebestedingen op tot meer dan 20%, maar zij vertegenwoordigen slechts 6% van het totale winkelbestand. Met andere woorden: de revolutie die daar aan de gang is heeft slechts een beperkte impact op het winkelpark en de leegstand van de winkels. Er zijn zelfs nog extremere gevallen, waar e-commerce totaal geen reden is voor leegstand of het verdwijnen van winkels: kappers, horeca en tankstations blijven geheel gespaard van online shoppen. In totaal gaat het om 58% van het totale winkelbestand die geen enkele bedreiging van e-commerce ondervinden.

“Natuurlijk moeten we alert zijn voor de ontwikkelingen”, zegt Koen Wildemeersch van Geo Intelligence, “maar uit recente cijfers van Locatus blijkt dat het winkelaanbod in 2014 in alle branches nagenoeg stabiel gebleven is ten opzichte van 2013.Het potentieel voor fysiek winkelen zal mogelijk ook in de toekomst kunnen standhouden. Enerzijds omdat de bevolking nog steeds jaarlijks groeit met bijna 1% en anderzijds omdat e-commerce niet 100% kannibaliseert op fysiek winkelen.”

Tijdens  een gala-avond, die op 20 november wordt georganiseerd door The Retail Society, zullen Locatus en Geo Intelligence details van hun onderzoek nader toelichten. .