30082018ZhonxXuenJanHollez0074_TR36

Oprichters Posios lanceren opnieuw tijdbesparende horecasoftware

GENT - De twee Gentse ondernemers die in 2014 hun horecasoftware Posios verkochten, hebben een nieuw bedrijf opgericht. Deliverect integreert de vele thuisleverplatformen zoals Deliveroo in één app voor restaurants.

In 2012 brachten Jan Hollez en Zhong Xu Posios op de markt, een mobiel digitaal kassasysteem voor de horeca. Dat bleek al snel succes te hebben. In 2014 gebruikten 700 restaurants en cafés de app, goed voor 650.000 euro omzet. Posios bleef echter een start-up. Tot het in het vizier kwam van Lightspeed, een Canadees techbedrijf dat een gelijkaardig, veel verder ontwikkeld systeem had voor winkels. Het kocht Posios en investeerde in één klap 35 miljoen euro in de verdere ontwikkeling en distributie.

Vier jaar later, beginnen de twee Gentenaars aan een nieuw hoofdstuk. Ze werken volop aan de lancering van Deliverect, een softwaretoepassing die voor restaurantuitbaters de vele maaltijdbezorgingsapps integreert in één overzichtelijk geheel en connecteert aan hun kassasysteem.

Tijdbesparing

"In België kennen we natuurlijk Deliveroo, Takeaway.com en UberEats. Maar in Europa en de VS zijn er enkele honderden van deze maaltijdbezorgers. Veel horeca-uitbaters zitten op meerdere platformen om hun omzet zo groot mogelijk te maken. Wist je dat gemiddeld 30 procent van de omzet van een restaurant wordt afgehaald? 60 procent daarvan wordt thuis geleverd via zo’n leverdienst. Vandaag hebben restaurantuitbaters vaak per dienst een tablet staan en moeten ze elke bestelling overtikken in het kassasysteem. Dat integreert Deliverect in één pakket, wat een enorme tijdbesparing inhoudt", vertelt Xu.

Een gouden netwerk

De eerste 675.000 euro kapitaal is intussen binnen, de eerste klanten ook. De software draait intussen bij 250 restaurants in grote steden in Europa en de VS, waaronder enkele grote ketens. Die vliegende start heeft Deliverect te danken aan Lightspeed, wiens netwerk het kan gebruiken om de app aan de man te brengen. Horeca-uitbaters die Lightspeed Restaurant gebruiken, kunnen zich aanmelden voor de Deliverect-dienst. De Belgen dragen een commissie op de inkomsten af aan Lightspeed. "Maar hun distributiekanaal bij meer dan 10.000 restaurants in 80 landen is goud waard", volgens Hollez.

Dat de band met de Canadezen nog niet is doorgeknipt, blijkt ook uit het feit dat Lightspeed een minderheidsbelang heeft in de nieuwe start-up van Xu en Hollez. De kiem van alweer een overname, zodra de start-up op toerental raakt? "Nee, deze keer is het onze ambitie om veel langer alleen door te gaan. We gaan niet na twee of drie jaar verkopen. We willen dit keer iets bouwen dat veel groter is."