PieSync hele dag op voorpagina van Product Hunt

PieSync_foto-300x232"De Gentse start-up PieSync werd  in oktober 2012 opgericht door Ewout Meyns en Mattias Putman,  twee burgerlijk ingenieurs computerwetenschappen. Een jaar later versterkte Dirk  Vermunicht het bedrijf als business angel. Het bedrijf, dat wordt ondersteund door het iStart ondernemerschapsprogramma van iMinds en werkt vanuit een start-up garage bij iMinds, werkt aan het synchroon houden van data tussen verschillende cloudapplicaties, zodat elke applicatie steeds over de meest recente informatie beschikt. Het bedrijf krijgt steeds meer internationale erkenning. Dat bleek ook vorige week, toen zijn  product een hele dag op de eerste pagina van Product Hunt stond.
"ProductHunt", zo legt Ewout Meyns uit, "is een website die elke dag 'de beste nieuwe webproducten' oplijst. Achter ProductHunt zit een hele community van gebruikers die elke dag het internet afschuimen op zoek naar goede producten. Mensen die deel uitmaken van de community kunnen die producten toevoegen aan ProductHunt. Enkel de producten die snel van de community stemmen krijgen, komen op de voorpagina terecht. Eenmaal op de voorpagina is het een kwestie van continue nieuwe stemmen te krijgen, anders verdwijn je terug op de achtergrond. Met andere woorden: een vermelding op de voorpagina van deze gespecialiseerde website is te danken aan de stemmen van een community van echte internetkenners."
Producten kunnen slechts maximaal 1 dag op de voorpagina blijven, elke dag komen nieuwe producten in de picture. Hoe slaagde PieSync er dan in die prestigieuze vermelding te krijgen?
"Eén van onze klanten in Australië", legt Ewout Meyns uit "die reeds deel uitmaakte van de community heeft PieSync  toegevoegd aan ProductHunt. Blijkbaar kregen we snel genoeg stemmen om op de voorpagina terecht te komen. En dat heeft voor een enorme internationale exposure gezorgd.  We kregen meer dan 1.000 unieke bezoekers naar onze website, 40% uit de Verenigde Staten, de andere 60% uit de rest van de wereld. We kregen ook drie keer zoveel bedrijven als op een normale dag die met ons product gestart zijn, en we kregen enorm veel aandacht op de sociale media. Er is zelfs een heel interessant verzoek gekomen om een partnership op te zetten, dat we nu aan het bestuderen zijn."