Tibbe Verschaffel (28) is laureaat van beloftevolle Oost-Vlaamse KMO van het jaar. Met producten als Klaaar en Wondr zet hij steevast in op duurzaamheid. “Grote bedrijven zoals Unilever proberen hun winsten te maximaliseren”, vertelde hij na afloop, “Dat betekent vaak inboeten op gezondheid.”
Verschaffel zet sterk in op productie in België. “Het hele proces van onderzoek tot productie doen we allemaal zelf”, zegt hij. Al kijkt hij ook uit naar uitbreiding. “Het is mijn doel om een Europees netwerk van duurzame producenten te bekomen.”
Voor de eindejaarsperiode opent Planet B elf pop-upwinkels in België en één in Utrecht.
Klingele Chocolade
Eline Blanchaert (45) heeft met haar Evergemse bedrijf Klingele Chocolade dat dinsdagavond kmo van het jaar is geworden, al veel ervaring in het buitenland. Het bedrijf exporteert naar meer dan veertig landen en ziet deze erkenning als een opportuniteit. “Met deze prijs kunnen we in het buitenland uitpakken”, vertelt Blanchaert. “We willen onze bestaande afzetmarkt versterken, maar ook nieuwe markten aanboren.”