uitreiking VCDO

Salubris behaalt als eerste schoonmaakgroothandel het Voka Charter Duurzaam Ondernemen

AALTER - Het in Aalter gevestigde Salubris is een totaalleverancier voor schoonmaakoplossingen sinds 1980. Het bedrijf heeft al lang de kaart van ecologische schoonmaak getrokken. Via het Voka Charter Duurzaam Ondernemen besloot Salubris resoluut in te zetten op duurzaamheid. Geen evidentie voor een groothandel in industriële schoonmaakproducten die o.m. disposables, hygiënische papierwaren en reinigingsmiddelen verkoopt. En toch: “Dankzij het Voka-charter zijn we heel breed en vooral toekomstgericht beginnen denken.”

Het familiebedrijf draagt milieuvriendelijkheid hoog in het vaandel en kiest voor een lange termijn visie voor de toekomstige generaties. Deze visie is gebaseerd op de volgende vier kernwaarden: betrouwbaar, klantgericht, flexibel en dus ook duurzaam.

“We kiezen onze leveranciers op basis van hun milieubeleid en ecologische producten (met ecolabel, cradle to cradle label,…) en we zijn steeds op zoek naar milieuvriendelijke alternatieven voor o.a. wegwerpplastics. Niet enkel voor de schoonmaakmiddelen, maar ook voor verpakkingen, afvalbeheer en schoonmaakconcepten zoeken onze cleaning consultants mee met de klant naar de meest duurzame oplossing, passend in een verantwoord aankoopbeheer.”

Het goede voorbeeld

Op vlak van duurzaamheid wil de onderneming ook zelf het voorbeeld geven in hun algemene bedrijfsvoering. Zo beschikken ze sinds vele jaren over het ISO14001 certificaat en nu dus ook het VOKA-charter ‘duurzaam ondernemen’.

Zichtbare gerealiseerde inspanningen van het afgelopen jaar zijn de hybride wagens, de 6 elektrische laadpalen, de CNG bestelwagen, het groendak en het bijenhotel. Dankzij deze inspanningen werd het charter behaald, maar eigenlijk begint het dan pas.

“Het zet je aan om na te denken over alle aspecten van duurzaamheid en tegelijkertijd het evenwicht te bewaren tussen ecologie, de economische haalbaarheid en de medewerkers want de sterkte van een duurzame aanpak zit in de mensen. Ons uiteindelijke doel is dat de klanten bij ons aankloppen omwille van wie we zijn als bedrijf en waarvoor we staan.”