NineID ontwikkelde een oplossing die bedrijven helpt bij het beheren van externe medewerkers, zoals technici, onderhoudspersoneel en leveranciers. De software automatiseert het verzamelen, controleren en opslaan van verplichte documenten – denk aan identiteitsbewijzen, veiligheidscertificaten of verzekeringspapieren – en zorgt zo voor een snellere en foutloze administratie.
“Sommige bedrijven werken jaarlijks met duizenden externe contractoren,” zegt CEO Roy Jeunen. “Om al die mensen te verifiëren en in de systemen in te voeren, hebben ze vaak een klein leger aan administratieve medewerkers nodig. Dat repetitieve werk nemen wij nu volledig uit handen. Met NineID duurt de verwerking nog maar een twintigtal seconden per persoon.”
87.000 gebruikers
NineID werd in 2020 opgericht door Roy Jeunen en Frederik Keysers, vanuit hun ervaring in de maritieme en offshore sector. Vandaag telt het platform al 87.000 gebruikers en werkt het voor een veertigtal multinationals, waaronder BASF, Alpro en Pfizer. In totaal werden al meer dan 2,4 miljoen verificaties uitgevoerd.
De technologie van NineID maakt gebruik van artificiële intelligentie om documenten automatisch te scannen en te valideren. Via een dashboard kunnen projectleiders en operationeel managers meteen controleren of medewerkers voldoen aan alle vereisten. Dat bespaart niet alleen tijd, maar verhoogt ook de compliance.
Geopolitieke klimaat
“Voor bedrijven is het essentieel om te weten wie voor hen werkt, en of die persoon over de juiste documenten beschikt,” zegt Jeunen. “In het huidige geopolitieke klimaat wordt veiligheid steeds belangrijker. Weten wie op je site is, speelt daarin een sleutelrol.”
De kapitaalinjectie komt er op een strategisch moment. Met de strengere wetgeving rond ketenaansprakelijkheid die in 2026 ingaat, wordt het correct beheren van externe medewerkers nog belangrijker. “NineID is een absolute no-brainer,” zegt Boris Bogaert, oprichter van Pitchdrive. “De combinatie van tijdsbesparing, transparantie en ijzersterke compliance maakt dit platform onmisbaar voor Europese bedrijven.”