thumbnail_Dripl Team – 1

Start-up Dripl zorgt voor 100.000 minder wegwerpverpakkingen in 1 jaar tijd

GENT - Een positieve impact hebben op de planeet zonder te moeten inboeten aan gebruiksgemak is hip. Dat toont ook het Gentse Dripl aan met zijn snelle groei: in oktober van 2021 kondigde het bedrijf achter de gezonde drankautomaat nog een investeringsronde van 1,1 miljoen euro aan. Nu komt het alweer naar buiten met een volgende mijlpaal: 100.000 vermeden verpakkingen sinds de opstart einde 2019.

Dripl is de allereerste drankautomaat die goed is voor je lichaam én de planeet. Via refill points die zijn aangesloten op het leidingwater kunnen medewerkers van bedrijven zoals A.S. Adventure, JBC en Decathlon, kiezen voor gezonde drinks zonder verpakking.

En dat loont: sinds de opstart einde 2019 bespaarde de Gentse start-up samen met zijn klanten reeds 100.000 wegwerpverpakkingen. Daarmee vermeden ze ook het onnodige transport van 22.500 liter water, en voorkwamen ze 2900 kg aan suikerconsumptie in vergelijking met traditionele frisdranken.

Maatstaf

“We geloven sterk in een toekomst zonder wegwerpflesjes -en blikjes. Dat doen we door gezonde drinks zonder verpakking aan te bieden. Het aantal uitgespaarde verpakkingen is echt ons kompas. Daaraan meten we de koers van ons bedrijf, het is een maatstaf die we dagelijks in de gaten houden en op onze wekelijkse bedrijfsmeetings bespreken”, legt Colin Deblonde, Co-Founder van Dripl uit.

Op naar 1 miljoen

Dat dit echter nog maar het begin is, staat voor Colin en zijn team buiten kijf: tegen einde 2022 wil Dripl 1 miljoen wegwerpverpakkingen vermijden. Om die doelstelling te bereiken, zet Dripl momenteel stappen richting Nederland en Duitsland waar het dit jaar de eerste refill points wil lanceren.

“Om onze ambities waar te maken zijn we op zoek naar heel wat nieuwe collega’s om ons te ondersteunen in onze missie”, besluit Colin.