📷 Mirco Photo – www.mircophoto.com 📷 Mirco Photo - www.mircophoto.com

Starter van de week: B2B-fietsenmaker Joule groeit exponentieel

GENT - 3 jaar geleden startten 3 vrienden, inmiddels elk 33, met Joule. Als B2B-fietsenmaker staan ze, naast het leasen en verkopen van bedrijfsfietsen, ook in voor het onderhoud dankzij hun mobiele fietsherstelplaats. In 2020 kende de start-up een groei van maar liefst 236%. Ook dit jaar wist het bedrijf zijn omzetcijfer van vorig jaar al na 1 kwartaal te overtreffen. Met een lopende investeringscampagne en exponentieel groeiend klantenbestand ligt de toekomst aan hun voeten.

Nicolas Coudeville, Laurens Verbeke en Jordy De Loose hadden al langer plannen om samen een bedrijf op te starten. "We toetsten geregeld business ideeën met elkaar af en hadden al zo'n 20 andere concepten in de vuilbak gesmeten toen we 4 jaar geleden op dit idee kwamen", steekt Jordy van wal. "Op dat moment was de fietsenmarkt nog maar net aan het veranderen van een particuliere naar een professionele markt. We besloten hierop in te spelen en een fietsleasingmaatschappij te starten."

Unieke positie in de markt

Het trio maakte al heel snel bepaalde keuzes waardoor ze een vrijwel unieke positie op de markt gingen bekleden. "Anders dan de klassieke leasingmaatschappij, kopen wij onze fietsen rechtstreeks aan van producenten. We stellen onze klanten dan ook slechts een beperkt portfolio aan fietsen voor. Bovendien trekken we ook het volledige operationele luik. Alle fietsen die we in de markt zetten, gaan we zelf proactief onderhouden."

 

Joule ging in 2018 van start. Nadat ze enkele grote klanten binnenhaalden besloten de jonge ondernemers in februari 2020 full time voor het bedrijf te gaan werken. “Het gaat hard voor Joule. Inmiddels hebben we ook een technicus in dienst en zal er binnenkort ook een projectmanager aansluiten.”

Service centraal

Als B2B-fietsenmaker levert en onderhoudt Joule niet enkel salarisfietsen voor woon-werkverkeer, maar ook cargofietsen of fietsen voor personeel tijdens de werkuren. Anders dan de klassieke maatschappij is er geen minimum aantal, maar kan je er al terecht vanaf 1 fiets. Zo spreken ze ook eenmanszaken en management vennootschappen aan.

“We willen niet zozeer inspelen op volume, maar eerder op service, zowel bij lease als bij aankoop. Deze dienstverlening bevat onder andere administratieve ontzorging, communicatie naar de medewerkers, personalisatie en branding van de fietsen en permanentie bij eventuele problemen.”

Klanten

Joules grootste klant op vlak van fietsleasing is zorgbedrijf i-mens. Hun medewerkers, zijnde thuisverplegers en poetshulpen, gebruiken de fietsen graag om van klant A naar klant B te gaan. “Toch hangt er in deze sector geen eenvoudig fiscaal voordeel aan vast”, merkt Laurens op. “Dankzij onze gerichte communicatie naar het personeel, slaagden we er toch in om veel werknemers op de fiets te krijgen.”

De stad Mechelen kocht dan weer een 20-tal fietsen aan via Joule voor hun stadswachten en industriezone Deinze Noord faciliteert een groepsaankoop voor het personeel via Joule. Bij Carrefour verzorgde de start-up vorig jaar een onderhoudsdag waarop alle werknemers met hun fiets mochten langsgaan. Ten slotte is ook politiezone Antwerpen op de kar van Joules mobiele fietsonderhoud gesprongen.

Toekomst

“We kijken met veel goesting naar de toekomst”, aldus Jordy. “De fietsenmarkt zit in de lift en Corona heeft het enthousiasme van de Belg voor de fiets zeker niet vertraagd. Afgelopen vrijdag besliste de Vlaamse regering nog dat ambtenaren voortaan gebruik kunnen maken van fietsen via een bruto loonruil. In het onderwijs kan men dit vandaag nog niet op een fiscaal interessante manier doen, maar ook hier wordt de druk steeds groter. De markt zal dus alleen maar groeien.”

Vandaag heeft de B2B-fietsenmaker een vaste vestiging in Gent, maar het ondernemerstrio koestert nu al de ambitie om op te schalen in Vlaanderen en België. “Het doel is om dit jaar nog een tweede servicepunt te openen”, geeft Nicolas mee. “Ook het buitenland is een optie, maar eerst willen we het volledige potentieel van België benutten.”

WinWinner campagne

De grootste uitdaging waar de start-up op dit moment voor staat, is de productieachterstand door corona. “We zien een groei in onze klanten en willen zeker zijn dat we tijdig kunnen leveren. Daarom moeten we nu al een grote stock inslaan. In plaats van deze aankoop te kunnen spreiden, moeten we dit nu versneld doorvoeren. Om deze concentratie van cashflow te dekken, hebben we een financieringscampagne gelanceerd bij WinWinner.”

Om hun groei te bestendigen, zoekt Joule een minimumbedrag van 100.000 euro en maximum van 300.000 euro aan de hand van winwinleningen en crowdlending.