34

Stora Enso en Volvo dringen CO2-uitstoot met 40% terug

34

Volvo Cars en Stora Enso namen op 18 november een warmtenet in gebruik via een pijpleiding tussen hun productiesites in Gent. Bart Tommelein, minister van Energie in de Vlaamse Regering, opende de kranen samen met Eric Van Landeghem (links op de foto)  en Chris De Hollander (rechts), de managing directors van respectievelijk Volvo Car Gent en Stora Enso Langerbrugge.

Na twee jaar ontwikkeling moet dit warmtenet nu zorgen voor een optimale uitwisseling van energiestromen tussen twee van de grootste Scandinavische bedrijven met vestigingen in België. Zo kan Volvo Cars zijn gebruik van fossiele brandstoffen voor verwarmings­doeleinden aanzienlijk verminderen en dus de CO2-uitstoot en energiekosten drukken. Het gebruik van dit warmtenet betekent een besparing van 15.000 ton CO2 per jaar (of ongeveer de absorptiecapaciteit van 75.000 bomen), goed voor een netto daling met meer dan 40% van de CO2-uitstoot door verwarming van de Gentse site.

Eric Van Landeghem, Managing Director van Volvo Car Gent: "Dit warmtenetproject is een nieuw bewijs van Volvo's engagement voor duurzaamheid. Deze daling van de CO2-uitstoot met 40% is een grote stap in de richting van klimaatneutrale productie, een van de ambities van Volvo Cars. Wij zijn zeer verheugd te kunnen samenwerken met Stora Enso en te kunnen rekenen op de steun van de Vlaamse Regering voor dit ambitieus project op lange termijn."

Chris De Hollander, Managing Director van Stora Enso Langerbrugge NV: "De bouw van een industrieel warmtenet en de levering van externe groene energie aan Volvo Car Gent leidt tot een betere energiezuinigheid en een optimaal gebruik van onze middelen.

De site Stora Enso Langerbrugge is een van de grootste papierfabrieken van Europa en produceert jaarlijks 550.000 ton gerecycled papier voor drukwerk op basis van 100% recyclebaar papierafval. De twee kwalitatieve, on-site warmtekrachtkoppeling­centrales op basis van biomassa genereren stoom en elektriciteit voor hun productie­vestigingen. Deze energie wordt nu gebruikt om water te verwarmen tot 125°Celsius en dan via een ondergrondse leiding tot bij Volvo Car Gent te brengen. In de productie­fabriek van Volvo loopt het warme water door een warmtewisselaar, waarin het water van Stora Enso wordt gekoeld tot 85°Celsius om Volvo's gebouwen en spuitcabines op de gewenste temperatuur te brengen. Het afgekoelde water stroomt dan terug naar Stora Enso, waar het opnieuw wordt opgewarmd.

Het project kreeg financiële steun van de Vlaamse Regering, die een ecologiepremie toekende van 2 miljoen euro.