Nieuws Oost-Vlaanderen Studenten vergaren nieuwe kennis en competenties op de werkvloer

Studenten vergaren nieuwe kennis en competenties op de werkvloer

Kathy Dewitte (Arteveldehogeschool), Thierry Semey SYNTRA Midden-Vlaanderen), Nele Muys (Liberform), Bert Van Cauteren (Syntra Midden-Vlaanderen), Tomas Legrand (Arteveldehogeschool)

Studenten vergaren nieuwe kennis en competenties op de werkvloer

GENT – De Gentse Arteveldehogeschool, Syntra Midden-Vlaanderen en Liberform engageren zich om twee afstudeerrichtingen van de professionele bacheloropleidingen Organisatie en Management en Bedrijfsmanagement te dualiseren. Dat houdt in dat studenten niet langer aan het einde van hun opleiding op stage gaan, maar al tijdens hun studies nieuwe kennis en ervaring opdoen op de werkvloer: het zogenaamde werkplekleren.

“In een professionele bacheloropleiding is de praktijk nooit veraf”, zegt Sofie Vispoel, opleidingshoofd van Organisatie en Management aan Arteveldehogeschool. “Maar hoe goed we ook ons best doen om heel authentieke leersituaties te creëren met tal van gastsprekers, projecten, cases en dienstverlening aan bedrijven: de praktijk van eventmanagement leer je op de werkvloer.”

“Door de afstudeerrichtingen Event & Project Management en Accountancy – Fiscaliteit te dualiseren, willen we op die nood inspelen. Waar studenten tot dusver eerst alle kennis vergaren en die daarna toepassen in hun eindstage, evolueren we naar een leerproces waarin studenten de theorie op korte termijn gaan aftoetsen in de praktijk, skills leren in een authentieke leersituatie én met nieuwe inzichten terugkeren naar de les om ook die theorie nog dieper te verwerken en concreet toe te passen.”

Niet alleen voor generatiestudenten 

De focus ligt op een zo echt mogelijke leercontext, waarbij de werkplekken een heel grote inbreng hebben. “Minstens 1/3 van het opleidingstraject is voorbehouden voor een structureel aaneengesloten periode van werkplekleren bij externe partners, wat een voorwaarde is om van duaal leren te kunnen spreken”, zegt Mieke Vandeputte, opleidingshoofd van Bedrijfsmanagement aan Arteveldehogeschool. “De student, de werkplek en de hogeschool worden dus nog meer drie volwaardige partners in het leerproces. De eindevaluatie op stage maakt plaats voor een procesevaluatie tijdens het hele studietraject.”

Bijkomend voordeel is volgens Arteveldehogeschool, Syntra Midden-Vlaanderen en Liberform dat duaal leren een veel bredere doelgroep van studenten aanspreekt: niet alleen de klassieke generatiestudenten, maar ook zij-instromers, volwassenen, studenten in afstandsonderwijs en studenten die praktijkgericht willen leren. “En dankzij onze vorige onderzoekssamenwerkingen kunnen we nu nog meer een beroep doen op de expertise die Syntra Midden-Vlaanderen in huis heeft op het vlak van duaal leren”, besluit Vispoel.

Haalbaarheidsonderzoek

Het projectvoorstel van Arteveldehogeschool, Syntra Midden-Vlaanderen en Liberform is op 30 maart goedgekeurd door ESF Vlaanderen. De voorbereiding loopt nog tot juni 2022, zodat het eerste jaar van de afstudeerrichtingen Event & Project Management (Organisatie en Management) en Accountancy – Fiscaliteit (Bedrijfsmanagement) vanaf academiejaar 2022-2023 verloopt volgens de principes van duaal leren. Tegen academiejaar 2024-2025 zijn beide opleidingen volledig gedualiseerd.

Tegelijk voeren Arteveldehogeschool, Syntra Midden-Vlaanderen en Liberform een haalbaarheidsonderzoek uit om ook de afstudeerrichting Business & Langagues van Organisatie en Management te dualiseren.

Derde onderzoekssamenwerking in drie jaar

Het onderzoeksproject is de derde ESF-samenwerking van Arteveldehogeschool, Syntra Midden-Vlaanderen en Liberform in drie jaar. “Drie jaar geleden begonnen we samen een onderzoek naar de integratie van duaal leren in graduaatsopleidingen, die op dat moment ingekanteld werden in de hogeschool”, zegt Karijn Bonne, hoofd Onderzoek & Dienstverlening aan Arteveldehogeschool. “Uiteindelijk werden de principes van duaal leren geïmplementeerd in het graduaat Accounting Administration.”

In september vorig jaar begon een tweede samenwerking: een onderzoek naar de impact van duaal leren op het levenslang leren bij werkenden. Het doel is de ontwikkeling van een stappenplan voor bedrijven en onderwijsinstellingen die levenslang leren bij hun medewerkers willen stimuleren. Ons land scoort namelijk slecht op het vlak van levenslang leren: slechts 9 % van de Vlamingen volgt een opleiding nadat ze hun initiële diploma hebben behaald. “Met ons onderzoek hopen we dat onderwijsorganisatoren hun opleidingen klantvriendelijker kunnen maken”, zegt Bert Van Cauteren, directeur duaal leren van Syntra Midden-Vlaanderen. “Tegelijk willen we dat bedrijven maatregelen kunnen doorvoeren die een leercultuur stimuleren en ruimte maken voor levenslang leren.”

Met het derde project ten slotte zijn de ambities op het vlak van duaal leren nog groter: na Syntra en de graduaatsopleidingen van Arteveldehogeschool is het nu de beurt aan enkele professionele bacheloropleidingen. “Syntra Midden-Vlaanderen heeft tonnen ervaring en dankzij onze samenwerkingen kunnen we die kennis overzetten naar het hoger onderwijs”, zegt Bonne nog. “Duaal leren in bacheloropleidingen is de logische volgende stap.”

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.