Clothilde001 (1)

Sustainable starter: Clothilde verkoopt duurzame schoonheidsproducten

AALST - De komende 4 weken staat de Starter van de week bij Made in in het teken van ons dossier 'Sustainable Stories'. We gingen daarom op zoek naar duurzame Oost-Vlaamse starters en kwamen onder andere uit bij Chloé en Dries van Clothilde. Zij startten in 2019 hun eigen winkel en webshop vol duurzame schoonheidsproducten in hartje Aalst. "Onze producten zijn het verschil tussen het compliment 'Je ziet er goed uit!' en 'Amai, je straalt!'"

De aanleiding tot Clothilde gaat een heel eind terug. Chloé Matthieu (35) vertelt: "In mijn 20-er jaren heb ik kanker overwonnen. Door de ziekte en vooral de behandeling ervan, mocht ik bepaalde verzorgingsproducten niet meer gebruiken. Ik heb het dan over de klassieke producten vol parabenen en petroleum afgeleiden. Ik ben toen op zoek gegaan naar een meer holistische benadering en ben eigenlijk als consument de wereld van de natuurlijke beauty binnengerold."

"Klassieke cosmetica van de bekende merken leggen vaak een filter op je huid die je elke dag opnieuw moet aanbrengen", vervolgt Chloé. "Zij lossen het probleem niet op, maar doen eerder aan symptoombestrijding. Je huid zal heel zacht en glanzend zijn, maar dit duurt slechts 24 uur en daarna moet je het opnieuw aanbrengen. Hoe langer je dit doet, hoe meer je nodig zal hebben. De huid wordt lui omdat het niet langer voor zichzelf hoeft te werken. Natuurlijk beauty producten gaan daarentegen de huid ondersteunen zodat het zichzelf gezond kan houden."

Win je winkel

Chloé raakte rotsvast overtuigd van deze filosofie en wilde dit ook aan anderen laten zien. Zo groeide het idee om een eigen winkel  in natuurlijk verzorgingsproducten te starten. “Er bestaan nog niet zo heel veel winkels met natuurlijke beauty producten, en al zeker niet in Aalst. Hierdoor ben je al snel verplicht online te gaan zoeken, maar bij de aankoop badkamerproducten zijn 2 dingen volgens mij onontbeerlijk: geur en tast. Een nieuwe shampoo of deo wil je toch altijd eerst eens ruiken en ook bij make-up is het fijn als je het eerst eens kan uittesten.”

Uiteindelijk trok de wedstrijd ‘Win je winkel’ van Stad Aalst het koppel over de streep om voor het ondernemerschap te gaan. “We hebben onze kracht gecombineerd”, zegt haar man Dries De Kimpe (34). “Zo kon ik als merkstrateeg de perfecte pitch uitwerken hoe we ons merk in de markt zouden zetten en Chloé heeft met haar achtergrond in finance het hele financiële plaatje becijferd.” Dries en Chloé wonnen de wedstrijd en gingen in september 2019 met hun winkel en webshop ‘Clothilde’ van start.

Duurzaam en ecologisch

Wat maakt de producten van Clothilde nu zo duurzaam? Dries legt uit: “Ten eerste uiteraard de ingrediëntenlijst. Zo worden de producten die we aanbieden hoofdzakelijk gemaakt van natuurlijke, ecologisch verantwoorde en duurzame ingrediënten. Hierbij vinden we het belangrijk om ook de kwaliteit goed in de gaten te houden. Je kan makkelijk natuurlijke producten aanbieden, maar ze moeten ook kwalitatief zijn en de huid alles geven wat het nodig heeft om zichzelf te verzorgen.”

“Het voordeel aan natuurlijke producten is ook dat ze het water niet vervuilen wanneer je ze wegspoelt”, gaat Dries verder. “De parabenen en petroleum afgeleiden van gewone shampoo’s en verzorgingsproducten moeten achteraf opnieuw uit het afvoerwater gefilterd worden, terwijl biologische ingrediënten thuishoren in de natuurlijke biotoop.”

Daarnaast zetten de merken die Clothilde verdeelt zich elk op hun eigen manier in voor duurzame projecten. Eén ervan haalt bijvoorbeeld zijn ingrediënten uit het Amazonewoud, maar in plaats van het beeld van de klassieke blanke man die alle boeren komt leegzuigen, gaat dit merk de boeren net ondersteunen en sterker maken in hun business. De zonnecrème die ze verdelen zet zich zich dan weer in voor Ocean Clean-Up. En zo zijn er nog heel wat voorbeelden.

Geen geitenwollensok imago

Dries geeft toe dat ook zij niet perfect, 100% duurzaam zijn. “We wilden er geen zuivere biowinkel van maken. Voor ons is het vooral belangrijk om duurzaamheid te ontdoen van zijn ‘geitenwollensok’ imago. We zien daarentegen dat ook de ‘gewone’ Belg bewustere keuzes gaat maken. Net als het feit dat vegetarisch eten inmiddels stilaan ingeburgerd is, is er eenzelfde beweging aan de gang naar duurzame producten in de badkamer. En om impact te creëren heb je geen 100 mensen nodig die perfect ecologisch leven, maar 100.000 die het gedeeltelijk doen. Het zijn die mensen die wij willen helpen de juiste keuzes te maken.”

Verhuis naar nieuw pand

Na 6 maanden in de pop-up, verhuisde Clothilde naar hun huidige stek in de Louis D’Haeseleerstraat en binnenkort staat er alweer een verhuis op de planning. “We wilden niet langer huren, dus toen er een winkelpand te koop kwam met appartement boven en grote tuin hebben we niet getwijfeld. Als alles goed gaat kunnen we er begin december opengaan.”

“In het nieuwe pand hebben we meer plaats voor bijkomende merken en producten”, vertelt Chloé. “Er komt ook een verzorgingsruimte waar je gelaats- en voetverzorgingen kan boeken. Op die manier willen we de mensen informeren over de producten die bij hen passen en hoe ze deze het beste kunnen gebruiken.”

Op dit moment organiseert Chloé ook al workshops rond skin care en make-up, maar in de toekomst wil ze dit uitbreiden met (gast)lezingen over allerhande duurzame thema’s. “Ook onze prachtige tuin van 250 vierkante meter biedt heel wat mogelijkheden”, vult Dries aan.

Ambitieuze toekomstplannen

Als je 100.000 mensen wil bereiken om ecologischer te gaan leven, moet je uiteraard ook in meerdere steden aanwezig zijn. Dat is dan ook de volgende stap waar Dries en Chloé laat op de avond wel eens luidop over durven te fantaseren. “Er komt binnenkort iemand bij in het team waardoor er meer tijd zal vrijkomen om deze zaken uit te werken. We zijn ambitieus en denken nu al aan de next step.”