V2G-1200×600

Sweco-kantoor krijgt eerste slim laadplein van België

ZELZATE - Vlaams viceminister-president Hilde Crevits heeft vandaag het unieke Vehicle-to-Grid-laadplein onthuld voor het nieuwe energieneutrale Sweco-kantoor in Zelzate. Ingenieursbureau Sweco bundelt hiervoor zijn krachten met de technologiebedrijven ABB en Yuso. Door deze innovatie kan een systeem met een batterij en elektrische wagens voor de stroomvoorziening van gebouwen instaan.

Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits: “De versnelling in het aantal elektrische wagens, zal de vraag naar energie en aangepaste laadinfrastructuur sterk doen toenemen. Het belang van het eerste slimme laadplein dat hier vandaag ingehuldigd wordt, is dus niet te onderschatten. Het project tikt alle vakjes af: het speelt in op de verwachte toename van elektrische voertuigen, op de productie en inzet van hernieuwbare energie, op het beheersen van de elektriciteitskosten én op de robuustheid van ons energiesysteem. Een sterk staaltje van innovatie en technologische vooruitziendheid door Sweco waar ik als Vlaams minister van innovatie dan ook bijzonder trots op ben.”

 

Sweco zet in op duurzaamheid

Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium, zegt: “Wij promoten al vele jaren een duurzaam mobiliteitsbeleid voor én door onze medewerkers. De focus ligt op de inzet van baanbrekende tools, maximale keuzevrijheid en de beperking van het aantal verplaatsingen. We bieden alle mogelijke opties en combinaties aan, met Mobility-as-a-Service als leidraad: gratis openbaar vervoer, deel- en poolfietsen, Olympus-app, fietslease, Cambio, carpool en -sharing, … Vorig jaar hebben we bovendien beslist om over te schakelen naar een 100% elektrische wagenvloot. De installatie van dit slim laadplein bij het Sweco-kantoor in Zelzate is daarbij een belangrijk vervolg waar we ontzettend trots op zijn.”

“Duurzaamheid is de kern van ons bedrijf: we leveren die volop in onze projecten en we nemen de verantwoordelijkheid voor de manier waarop we als bedrijf handelen. Zo hebben we de doelstelling om tegen 2030 volledig klimaatneutraal te worden. We zitten zelfs voor op schema dankzij de snelle omschakeling in alle geledingen van onze organisatie”, benadrukt Erwin Malcorps.

Zowel opladen als ontladen

Jochen De Smet, Sweco-projectleider bij de divisie Energy, legt uit hoe de batterijcapaciteit van de elektrische vloot gevaloriseerd wordt: “Vehicle-to-Grid of kortweg V2G duidt op een type laadpaal die bidirectioneel werkt. Zo zal de wagen zowel kunnen opladen als ontladen. Tijdens het ontladen kan energie uit de batterij teruggestuurd worden naar het net of naar het kantoorgebouw. Dit stelt ons in staat om de batterij actief te gebruiken in ons energiesysteem.”

“We ontwikkelen een duurzaam energiesysteem dat gebouw, hernieuwbare energieproductie, laadinfrastructuur en een stationaire batterij met elkaar in verbinding stelt. Zo kan de geproduceerde hernieuwbare energie maximaal zelf benut worden en hoeven we geen elektriciteit van het net af te nemen. Dit vermijdt investeringen in extra aansluitcapaciteit voor het laden van elektrische wagens en minimaliseert de kostprijs van ons elektriciteitsverbruik”, aldus Jochen De Smet.