Met meer dan 4,5 miljoen honden en katten in België is de ecologische voetafdruk van dierenvoeding aanzienlijk. Toch belandt een groot deel van dat voer nooit in de voerbak. Het gaat vaak om producten die nog perfect bruikbaar zijn, maar bijvoorbeeld dicht bij de houdbaarheidsdatum zitten of uit het assortiment verdwijnen na een verpakkingswijziging. Too Good To Go koopt deze overschotten rechtstreeks bij producenten en verpakt ze in thematische dozen.
De dierenvoedingsdozen worden via de app verkocht en zijn tot 50 procent goedkoper dan de winkelprijs. Klanten kunnen eenvoudig filteren op categorie en kiezen voor thuislevering of afhaling. “Voedsel produceren om het vervolgens weg te gooien is absurd — ook als het om dierenvoeding gaat,” zegt Gijs van Schoot, Country Director België en Nederland. “Met dit initiatief bieden we huisdiereigenaren een betaalbare oplossing én dragen we bij aan een duurzamere toekomst.”

De financiële impact is niet min: Belgische gezinnen geven gemiddeld 1.800 euro per jaar uit aan hondenvoeding. De nieuwe dozen bieden dus niet alleen ecologische, maar ook economische voordelen.
Dierenvoeding zorgt wereldwijd voor zo’n 151 miljoen ton CO₂e-uitstoot per jaar, wat neerkomt op ongeveer 3% van de totale landbouwemissies. Het verminderen van verspilling is dan ook een belangrijke klimaatmaatregel. Too Good To Go is actief in 19 landen, telt meer dan 100 miljoen gebruikers en heeft sinds zijn oprichting in 2016 al meer dan 400 miljoen maaltijden gered van de vuilnisbelt.