Barry Callebaut kon die prijsstijging wel doorrekenen en daardoor is de dalende verkoop (-4,7 procent) niet meteen te zien in de omzet. Die nam met meer dan de helft toe tot 7,28 miljard Zwitserse frank (omgerekend zowat 7,77 miljard euro). De nettowinst nam wel een ferme duik en klokte af op 30,5 miljoen Zwitserse frank (32,44 miljoen euro), een flink stuk lager dan het jaar voordien (-60,2 procent). Die flinke daling wordt toegeschreven aan de vertraging van het doorrekenen van de hogere kosten aan de consument en hogere financieringskosten.
Lees ook: Vorig jaar nog herstructureringen maar nu investeert Barry Callebaut in extra capaciteit: “We willen hier veel meer chocolade gaan produceren”
Het Zwitserse bedrijf dat bulkchocolade en cacaoproducten maakt voor onder andere grote voedingsproducenten, chocolatiers en bakkers, stelt ook de verwachtingen voor het resterende boekjaar bij. Barry Callebaut gaat nu uit van een “een gemiddeld eencijferige daling” van de verkoop, met andere woorden rond de 5 procent. Eerder sprak het bedrijf dat in België vestigingen heeft in Halle, Lokeren en Wieze nog van een verkoopsdaling tussen de 1 en 5 procent.
Barry Callebaut geeft tot slot nog mee dat alle sociale plannen als gevolg van de herstructureringen wereldwijd zijn getekend. Ook werden vier fabrieken gesloten. De chocoladereus heeft wel plannen voor productie-uitbreidingen in de Verenigde Staten en Zuidoost-Azië.