De Leeneer opende twee jaar geleden zijn gloednieuwe distributiecentrum langs de E17 in de schaduw van de site van chocoladefabrikant Callebaut. Het gebouw met een hoogte van 28 meter en 46.000 geautomatiseerde palletplaatsen, is mede dankzij de 2.450 zonnepanelen op het dak volledig energieneutraal.
“Bij KDL blijven we ons inzetten voor voortdurende innovatie en het verminderen van onze milieu-impact,” zegt eigenaar Kris De Leeneer die voor zijn activiteiten een beroep doet op een vloot van ruim 95 vrachtwagens die voor het grootste deel nog door diesel worden aangedreven.

De elektrische Scania van KDL is de eerste truck die het Zweedse merk in ons land op de markt brengt. De Leeneer zal de trekker opladen met zonne-energie die hij zelf produceert. Later dit jaar volgt er nog een tweede soortgelijke truck.
Op temperatuur houden
“De investering om nu ook volledig elektrisch aangedreven trekkers in te schakelen past in deze strategie. De stroom die de zonnepanelen produceren, wordt niet alleen gebruikt om het gekoelde magazijn op temperatuur te houden, maar ook om de nieuwe Scania BEV trekker van stroom te voorzien.”
“Omdat we onze eigen groene stroom gebruiken en dankzij de Vlaamse subsidies voor de aankoop, zou de kostprijs per kilometer van nieuwe elektrische trekker die van onze andere zuinige vrachtwagens moeten kunnen benaderen, en dat zonder uitstoot. Een speciale snellader moet er voor zorgen dat de batterij in 2 uur is volgeladen.”
“Dankzij een speciale snellader is de truck in 2 uur volgeladen. De kostprijs per kilometer moet die van onze andere zuinige vrachtwagens benaderen.”
Kris De Leeneer
Kris De Leeneer schakelt beide vrachtwagens exclusief in voor transportopdrachten voor Lotus Bakeries, het bedrijf achter het bekende speculooskoekje dat wereldwijd aan een opmars bezig is onder de internationale merknaam Biscoff.
Twee vaste routes
“In het begin zullen we onze elektrische Scania trekker inzetten op twee vaste routes voor de distributie in de retail, met een tweede exemplaar dat binnenkort de nachtdienst voor zijn rekening zal nemen. Naarmate we meer ervaring opdoen, gaan we het actieterrein stelselmatig uitbreiden om te zien wat de verdere mogelijkheden zijn”, zegt Frederik Schuddink, vlootbeheerder bij Kris De Leeneer.